GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 219

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 219

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

217

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

worstelen; totdat de ketters komen met alle hunne nlüvai, hun ipsvdog, onder allerlei vorm uitstrooien en alzoo de christenen dwingen om over de waarheid te gaan denken en hunne belijdenis te formuleeren. De dwaling is dus niet een soort ziekte. Neen de ipsvdog en de avo^ïa zijn

noch die

te

zij

noodzakelijk

der waarheid.

welwezen der kerk, voor het uitbrengen van het licht den onverdroten tegenstand van Satan, in de voortduaan den dag gelegd, zijn de kostelijkste waarheden in het

voor het

Dank

rende ketterijen

zij

helderste licht gesteld. (Arius, Sabbellius

Toch gaat

niet

e.

a.)

daarin het doel op. Het gaat nog verder, nog dieper. Niet

en actie dienen de nXdvr] en de ipsvdog, maar Gods i'va zQi&aai navreg enz. (2 Thess. 2 12) De ketterij voleindt uit zichzelf haar oordeel niet. Ja, zij zou zelfs nooit gekomen zijn, als niet de waarheid er tegenover stond. Door het verschijnen der aXTi&sLa wordt de jpsvdog tot uiting gedreven en geprikkeld, om dan weer door die waarheid veroordeeld te worden. Alleen een kerk, die den Christus trouw blijft, wordt door Satan aangevallen, 't Is ermee als met de verschijning van Christus, toen er meer dan ooit, tallooze bezetenen opstonden. — Er is dus eene dubbele werking door dat „jjIhs" en „mimts". De waarheid prikkelt de leugen en de leugen weer de waarheid. Dit intensieve, innerlijke proces volgt een zeker vast verlooj) in de kerkgeschiedenis. De TTtöTis, die zalig maakt, blijft in alle eeuwen dezelfde, maar in de positie van de kerk, van het christendom tegenover de leugen bespeuren we eene geduchte verandering en dat wel naar een vast proces; en in dat proces nu ligt de ratio sufficiens voor het uitblijven der parousie. In de eerste periode der kerk zien we de kerken in het Oosten, (de Levant) worstelen om de theologische zijde van de waarheid tot anoyialvipig en tot vastheid te brengen. Dit hing samen met den eigenaardigen karaktertrek der Oostersche volken voor het mystieke; dat evenwel andrerzijds weer uitstekend aan Satan de gelegenheid bood om allerlei ketterijen te doen opkomen. (Gnosticisme enz.) De Oostersche kerken worden eindelijk door Mohammed verzwolgen; maar de vrucht van haren arbeid bleef als eene duurzame winst voor de kerk bewaard. alleen

als

prikkels

ook strekken

zij

tot energie

ter rechtvaardiging

:

Nu treedt de Westersche wereld op. Hier stond meer de actie van den mensch op den voorgrond. Vandaar, dat Satan hier komt met het Pelagianisme en Semi-Pelagianisme. Vandaar, dat hier de strijd ontbrandt voor de kerk over de formuleering van de anthropologiscJie en psychologische zijde der waarheid. Is die eenmaal door de kerk veroverd, dan zinken de kerken van den

Romaanschen stam weg en treden de G-ermaansche volkeren

op, totdat einde-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 219

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's