GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 463

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 463

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

131

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

den zedelijken grondslag van

Daarom kan het tenzij

menschen wezen

's

openbaar

nooit

en als

niets uitstaande liebben.

recht

gehandhaafd worden,

met het innerlijk zedelijk den mensch de overtuiging

het gezag en recht in overeenstemming zijn des menschen; dit nu kan niet tenzij in

bestaan leve. dat

De

reclit

God het gezag over hem faculteit kan dus

juridische

niet behouden,

maar

heeft aangesteld.

Gods woord

buiten

om

niet alleen het recht

ook niet de zedelyjke basis in den mensch, luaaroj) recht en

gezag rusten. III. We raken hier de diepste beginselen aan van alle rechtsstudie en begeven ons echter niet op het arbeidsveld van den jurist, maar houden ons daarmede alleen in zooverre bezig, als de theologie de beginselen te fundeeren heeft, waarop de rechtsstudie gebouwd moet.

Er

ontstaat

dan

e

en

e

tweeheid,

overheid en onderdaan.

wordt tusschen overheid en onderdaan eene betrekking geboren en ook die betrekking neemt een juridisch karakter aan. Er bestaan rechten van de overheid tegenover den burger en van den burger tegenover de overheid.

Daaruit

JV?/.

kan geen rechtsbetrekking

ivie

de rechtsbetrekking bestaat.

bestaan, tenzij er één staat boren de twee, tusschen

De oorzaak van de politieke verzwakking van Europa, die nu toeneemt, is Wanneer er niet boven onderdaan en overheid een derde

juist hierin gelegen.

staat,

dan van tweeën één, öf de overheid zegt de en vertrapt het volk öf het volk spreekt aldus en werpt de tronen

die beider recht beschikt,

baas te

zijn

omver öf waar tot zulk handtastelijk optreden geen moed genoeg bestaat, wordt langs parlementairen weg de koning tot een roi faineant gemaakt. Deze beide verschijnselen worden alleen hierdoor veroorzaakt, dat overheid en onderdaan niet erkennen den derde boven hen. Die derde nu kan niet anders zijn dan of een suzerein of God. Wat de Balkan-Staten b. v. betreft, treedt de Czaar van Rusland als suzerein op om schikkingen te treffen, maar bij ons bestaat dit niet, tenzij men als overheid en onderdaan Gods souvereiniteit en gezag erkent. Welnu, ook die erkenning en het kennen van Gods wil is eenvoudig buiten de Openbaring, die God aan zijne kerk gaf, niet te verkrijgen. De renaissance toont, dat het natuurlijk of redelijk licht ongenoegzaam evenzoo gaat in het sociale bewustzijn der Staten het besef van straf teis loor, wanneer men niet met Gods Woord rekent. De overheid begint met te zeggen: wij weten van God niets af, Vétat athée der Fransche Revolutie en der tegenwoordige liberalen; maar evenzoo zegt het volk „nous sommes ;

aussi

athées"

en

laat het ondervinden,

wat daaruit

voortvloeit.

Uit een état

athée tvordt altoos een j)euple athée geboren. 2".

De droom van

allen, die buiten

Gods Woord rekenen,

is

geheel natuur-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 463

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's