GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 217

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 217

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

215 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

symbolisch getal

zeven,

alles eschatologisch

ken

is

op

wereldsch terrein

gehouden en

is

de kerk van Laodicéa (Openb. 3

als eene

met groote

extensie,

tien.

Ook

in deze brieven is

het opmerkelijk, dat de laatste van die ker:

maar met

14).

Die kerk toch wordt geteekend

intensieven achteruitgang, in geeste-

armoede. is dan volgens de Heilige ScJirift de ratio sufficiens voor het toeven der parousie te verklaren? Ter beantwoording dezer vraag wijzen we op de volgende momenten: 1". Na den zondeval treedt het menschelijke geslaclit op in geslachten, die, achtereenvolgens weggestorven, geborgen worden in de Scheool; en daaruit kunnen zij niet opkomen, aan dien staat kan geen einde komen, voordat het gansche menschelijke geslacht als organische eenheid compleet is en opgeroepen kan worden ten laatsten oordeel. Welnu, diezelfde ratio, welke wij vroeger met een ander doel aanvoerden, keert hier weder. De parousie kan niet komen, voordat de completeering van het menschelijke geslacht ten einde is geloopen, voor het organisme gereed is, voordat het organisch begrip zijn bestemdheid, zijn omvang, zijn omtrek verkregen heeft. 2". God heeft naar zijn besluit zijne uitverkorenen en die Ulsnxoi vormen weer de iièliq xov ccó^atog rov Jqicxov. Dat 6m^u moct vol worden al die leden moeten eerst uitkomen, zal het lichaam van Christus niet een gebrekkig lichaam zijn. Alzoo kan de parousie niet komen, vóór het getal der iiitverkorenen vol is. lijke

Hoe

;

Dit zijn twee cJironologische redenen.

verband met deze beide rationes kan de parousie niet komen, niet gehouden worden, alvorens het menschelijke geslacht in zijne geheele organische „Gfliederung" met den Christus in aanraking is geweest. Immers die s-aU-axoC liggen geparsemeerd in het menschelijke geslacht, en daarom kunnen deze twee niet van elkander gescheiden evenmin als de erwt van de peul, voor zij rijp is. Het christendom moet gepredikt aan alle 3.

Juist

in

kan het oordeel

volken, eer kan de extensie van het menschelijke geslacht niet

En

zoo

vloeit

dus het argument der Methodisten hier

volkomen

inderdaad

zijn.

bij

in

ratio extensiva.

Er

nog eene diepere oorzaak, aangeduid in 2 Thess. 2 7 to xrjg avofitag en dat is het geiüicMigste punt. Naast de genoemde clironologische en extensive- rationes voor het toeven der parousie, komt dan nu een intensief motief. Dat ligt in de verhouding tusschen goed en kwaad, leugen en waarheid, Christus en Antichrist in lumne wederzijdsche betrekking. Gelijk in de Hamartologie is aangetoond mag het kwaad niet opgevat als hebbende een eigen substans, gelijk het Manicheïsme 4.

is

echter

(ivGXT^Qiov ^Sr] svsQystxcci

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 217

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's