Locus de Consummatione Saeculi - pagina 308
College-dictaat van een der studenten
306 CoUeg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
den mensch behoort. Christus' uitroep aan het kruis: hebt Ciyj mij verlaten!" wijst op dit verlies van de gemeenschap met God, dat geen Christen meer ondergaat. Christus smaakte toen den eeuwigen dood.
wat organisch
alles,
bij
waarom
„Mijn God, mijn G-od,
De beelden,
de Schrift hiervoor gebruikt, zijn schijnbaar tegenstrijdig:
die
duisternis en
een
nvg
het
het
ontzettendst,
b.
akeligst,
het
in
V.
licht
dat
vuur,
der
hart
duister
stikkende
geeft,
dat,
vuur,
het
Alleen
verteert.
hier
is
de
wijl
inwendig
aarde)
juist
is
Toch"
aa^eazov.
harmonie.
lucht
gloeit,
dat
vuur,
altijd
dat
Juist
dat vuur
is
er niet bij komt, (zooals
maar niet verteert. Dat maar voortsmeult. Een het
licht
doet derven
is
cca§satog.
Wat het karakter van dien toestand aangaat, dat wordt uitgedrukt door de woorden ancóXsia, 'ólsd-Qog en qi&üQa. In verband hiermede zij opgemerkt, dat èn Judas èn de Antichrist genaamd worden: vió? Tijg ocnaXsiag (Joh. 17 12, 2 Thess. 2 3). Dit wil niet zeggen „een maar juist het slachtoffer der ditcóXsLct," dat door die ccTtcólsia verteerd wordt brengt den zoon niet, maar hem voort. omgekeerde want een vader verteert welke voor den Middelaar gebezigd Deze uitdrukking loopt parallel met die, duiden goddelijke natuur aan te en vi6g zijne worden, t. w. viog xov Gsov om uit bloed aannam den mensch. en Zoo vleesch tov dv&QcÓTtov, daar Hij het ccnaXsiccg genoemd, omdat zij hun karakter zijg vtbg Satan en de worden Judas hebben te danken hieraan, dat de hel in hun wezen liun geestelijk leven :
:
:
;
;
gegenereerd heeft. Zoo ook zegt Jezus:
Eveneens wordt T^S ysvéascog kul
in
„gij
zijt
Jac.
3
qjXoyv^ofiévr}
vno
uit :
6
den vader, den Duivel." gesproken van ^ yXmaaa cpXoyL^ovGct xbv zgoxbv
ttjs ysévvrig.
De ènaXiia is de energie van de hel; eene geestelijke energie, die in de hel werkt en inwerkt op de menschen. Wanneer ze nu het menschelijk wezen zóó bewerkt, dat geheel het geestelijk, innerlijk bestaan van den mensch een instrument wordt van den Sia^oXog, dan is zulk een mensch een vtbg rijg dncoXêtag, Bij andere menschen is wel daemonische invloed, maar geen „invaren van den Satan" in hen. Dat staat alleen van Judas opgeteekend. toestand
Die
der
hel
draagt
verder
een bilateraal karakter: psychisch en
somatisch.
„weening en knersing der tanden"; 't is „een branden in de v-dynvog xov ttv^o's." Analogice is dit uitgedrukt door het berouw van Judas, dat hem bracht tot zelfmoord in dat van Ezau in Kaïn enz. b. Somatisch: hier op aarde hebben we van dit lichamelijk lijden een fhunve a.
Psijchisch:
worm,
daar
zal
zijn
die niet sterft"; „een
;
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 308](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's