GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 574

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 574

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

242 College-dictaat van eender studenten (Dogmatiek).

De belijdenis der Gereformeerden is opgesteld met het doel om aan de Overheden duidelijk te maken, wat de Calvinisten leerden en bedoelden. Zooals licht te begrijpen is, was naar Spanje geschreven, dat de Calvinisten een door en door oproerige fractie waren, want wat van Anabaptistische zij geroerd en gewoeld werd, werd op rekening der Calvinisten geschreven. Om zich nu van die blaam te zuiveren en te doen uitkomen, dat men- niet Anabaptist was, maar tegenover de Anabaptistische fevolutionnaire denkbeelden stond, is toen opzettelijk met den bekenden zendbrief de Confessie opgezonden aan den koning van Spanje, dus niet als Platonische verklaring, maar als eene zelfverdediging, een pleidooi en pertinent getuigenis, hetwelk afgelegd wordt, dat

de Gereformeerden

al deze Anabaptistische ketterijen verwierpen. (Tusschen twee haakjes Itisschen we hier in, dat dit punt ook van gewicht is in de Controvers met Eome. De Maasbode en andere Roomsche bladen, evenals ook blijkt uit de redevoeringen van Roomsche woordvoerders, zooals onlangs Mr, Heydenrijck te Helmond, beweren steeds, dat het juist de Gereformeerden geweest zijn, die het eerst de vaan der revolutie geplant hebben,

geen recht hebben ons Anti-revolutionair te noemen en op te treden der revolutie, omdat in de Hervorming eerst door het optreden

dat

wij

als

bestrijders

onzer vaderen de revolutie-heg inselen in de ivereld zijn ingebracht.)

Aldus redeneerende begaat men dezelfde fout als de Spaansche hofkringen, zij meenden, dat de Anabaptistische woelingen verwant waren met het opkomen der Calvinisten. Van groot gewicht is het dus, dat we met de stukken en het ofificieele getuigenis der kerk kunnen aantoonen, dat zulks niet het geval geweest is. Eveneens is dit getuigenis van belang tegenover de woeling der SociaalBemocraten. Men ziet, hoe in dit officieel afgelegd getuigenis de Gereformeerden zich tegen deze beginselen verzetten en de gemeenschap der goederen, het Communisyne, dat door de Sociaal-Democraten gepredikt wordt, niet erkenden als één der mogelijke toestanden, maar beschouwden als iets, dat verworpen moet worden. In parenthesi vermelden we ook nog het volgende, omdat het niet tot ons onderzoek qua talis behoort. Be gemeenschap van goederen is eene volkomen heilige, het persoonlijk eigendom als zoodanig is in zich zelf een onheilige zaak. Het ligt in den aard der z'aak, dat er op de nieuwe aarde en in het Rijk der Heerlijkheid gemeenschap van goederen bestaat, evenals er in het Paradijs gemeenschap van goed epen bestond. Gemeenschap van goederen toch kan straffeloos bestaan, overal, waar geen egoïsme werkt en geen zucht bestaat, waardoor de een op den ander iets poge voor te hebben. Be regeling van eigendom is een zaak, die noodig werd om

toen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 574

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's