GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 449

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 449

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

117 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). in staat

is

om

over'

den oorsprong,

eerste geschiedenis en eigen

bestand der taal

want daarvoor mist ze de gegevens. Eerst als men met Gods Woord voor oogen' beziet, wat de taal bij de schepping van den mensch

een

oordeel

vellen,

te

beteekent en

let

op de spraakverwarring van Babel, hoe de zonde de uitspraak

wanneer men let van Golgotha, de beteekenis van het Pinksterfeest leert inzien en daarin de eenheid van de taal opmerkt en het doel en bestemming der taal in de heerlijkheid der hemelen gelegen vindt, eerst dan rijst het licht op, waar thans de linguïstiek in het duister rondtast. bedierf en dit atavistisch werkte op geslachten en volkeren,

op

het

2.

kruis

De

historische gï'oep.

"Wat deze groep betreft, logische

groep

tot

de

komt

het nog sterker

uit.

Komt men

klassieken in engeren zin, dan

rijst

bij

de philo-

de vraag op

wat

van de klassieke oudheid, van het Grieksch en Latijn in onderscheiding met het tegenwoordige Fransch, Duitsch en Engelsch. B uiten de bijzondere Openbaring om is het niet mogelijk dit onderscheid te constateeren, zoodat sommigen dan ook reeds het Grieksch en Latijn willen afschaffen. Op dit standpunt toch is er geen enkele reden, waarom men niet evengoed daarvoor in de plaats Fransch, Duitsch en Engelsch zou kunnen leeren. Er is geen onderscheid en zoo komt men er toe om of het Latijn en Grieksch overhoop te gooien en Shakespeare te gaan lezen of dat men zich plaatst op 't standpunt van Griekenland en zegt dat Latijn en Grieksch, dat is het ware Dan komt men onder de macht van den Griekschen en Romeinschen geest en verliest men zijn vrijheid^ omdat men daarin het absoluut goede ziet. toch wel de eigenlijke beteekenis

is

:

!

Om

echter te komen tot de overtuiging, dat men vrij is tegenover de claswereld en in te zien hare duurzame beteekenis, daarvoor moet men staan op 't standpunt der Openbaring, moet men inzien, hoe het kruis van Golgotha het middelpunt der geschiedenis is, hoe daarna stroomen van ontsieke

wikkeling, elk stelling

met

zijn eigen beteekenis, zijn

saamgevloeid en hoe door tegen-

van Gratia Specialis met Gratia Communis de Romeinsche en Grieksche

wereld elk een eigen roeping en taak te vervullen hadden. Dit vormt reeds den overgang tot de historie.

Wat doet nu de literarische facidteit met de historie ? Ze kan onderzoeken, dat het toen zus, dan weer zoo in de wereld gegaan is, maar waar ligt het xèXoq, in de historie, en wat is de historie dan anders als het afwisselen der geslachten, die gaan en komen, het opkomen en te niet gaan van koninkrijken, het verklaren van oorlogen en het sluiten van vrede, een vooruitgang der menschen in macht, natuur enkennis? Is dat eerst in Azië, toen in Europa alzoo geweest, is het nu weer in Amerika en zal het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 449

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's