GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 282

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 282

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

§

J

9.

1.

delden

LI

d

i

c

i

u

in

8up

r e

m

u m.

moet wel worden onderscheiden van wat we vroeger reeds behan-

Dit t.

w.

het oordeel over de ivereldmacht

.

Alle vijanden zijn nu overwon-

Gog en Magog zijn door vuur uit den hemel verslonden, de dooden zijn opgewekt en worden nu voor hunnen Rechter gesteld. In Openb. 20 11—15, waar het ons wordt beschreven, wordt het rechtstreeks aan de opstanding nen,

:

aangesloten. 2. De christelijke kerk heeft altijd in haar Apostolica beleden „vanwaar Hij wederkomen zal om te oordeelen de levenden en de dooden." De belijdenis van het judicium supremum is alzoo een der twaalf fundamenten des geloofs. Nooit is hierover dan ook in de kerk, een ander gevoelen geuit. Wel is door

christenheid

kers

richtingen

heretische

allerlei

poging gewaagd

om

en

valsche

het laatste oordeel

gelooft er

philosophieën

weg

te cijferen.

herhaaldelijk

eene

De meerderheid der

dan ook niet meer aan; zelfs een groot aantal prediin. Daarop moet veel meer gewezen worden in de

leven er niet meer

prediking.

De verschillende

theorieën, die tegen het judicium

supremum

zijn opgezet,

zijn deze: ist das Weltgericht Gottes." Dat is de iMntheïstisclie geen judicium op één bepaalden dag, geen concreet oordeel des Heeren, maar er is één doorloopend oordeel Gods, zoodat in den loop der eeuwen elke zonde haar eigen straf baart in het leven der menschen, evenals 1^'.

„Die

theorie.

Er

WeltgeschicMe

is

elke deugd hare eigene belooning

met

zich brengt.

Deze voorstelling moet zoo principieel mogelijk bestreden worden, niet, alsof ook niet in den loop des levens een zeker gericht zou zijn maar, omdat ;

allen,

die

niet

bij

de oppervlakte der dingen bleven staan, doch wat dieper

nadachten en leefden, steeds voor dit groote probleem kwamen te staan: dat het den goddeloozen vaak goed gaat in dit leven en den godvruchtigen daarentegen veelal slecht. Het loochenen van een supremum judicium stuit dies op dit onloochenbaar feit af. 2". Er is geen gericht; slechts dit alleen bestaat, dat gij uit uwen doodsslaap opwaakt, zooals ge insliejJt; het beste is dus maar zooveel mogelijk op heiliging des levens aan te sturen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 282

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's