GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 124

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 124

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

122

College- dictaat van een der studenten (Dogmatiek). er was geen vlek of dorp of stad meer in Israël, dat kon zeggen: wij hebben het Evangelie niet gehoord. En daarom komt dan ook met de verwoesting van Jeruzalem de finale parousie over Israël. Het optreden van Israël vormt dan ook een separatum quid. Israël staat eigenlijk buiten de wereld, en Christus is niet alleen voor Israël, maar ook voor de wereld. Israël is een tijdelijk hulpmiddel, waarvan de Heere zich bedient. Israël vormt een afgesloten -Avvlóq. Vandaar dat we nooit uit de analogie van wat met Israël geschied is, mogen concludeeren om te verklaren hetgeen in de wereldkerk gebeurt. De finale van Israël moet dan ook plaats hebben, vóór de wereldkerk kan optreden. Eerst moet de zaak van Israël afgedaan worden, voordat die eigenlijke kerk van Christus zich zal kunnen uitbreiden. Het kan er nooit naast blijven loopen. We moeten daarom^ zeer op onze hoede zijn, dat we niet de dingen van Israël erbij halen om daaruit voor de kerk van Christus onder de nieuwe bedeeling te gaan redeneeren. Alwat men uit Israël overneemt is eene loochening van de komst van Christus. Dat is de groote fout van Rome. Ten tweede: in die finale komst van Christus is een komen van Jezus, 7.oo-di\'&

Augiistinus het uitdrukt: in ecclesia

et

in capite.

(Augustinus in een brief aan Hesychius oude uitgave

N'^.

80 en in de Bene-

dictijner editie N*'. 199 § 26).

Hij legt er

nadruk

op, dat er signa zijn, die drieërlei karakter dragen:

a.

ziende op den ondergang van Jeruzalem;

h.

ziende op den adventus Jesu in corpore suo

c.

ziende op den adventus Jesu in capite suo, quod est

Nu maar

staan intusschen ze

deze

vormen één levend

onderscheidene

d.

i.

ecclesia (processueel);

momenten

ipse.

niet

los

naast elkaar

perspectief.

Zoo is er dus ook in dat processueele komen van Jezus in zijne kerk een schaduwachtig, een in vooruitzicht teekenen van al die momenten, welke eerst bij de parousie in hare scherpe belijningen zullen uitkomen en optreden. Om een voorbeeld te nemen. Aan de parousie zal de verschijning van den voorafgaan. Nu zijn er dergelijke verschijningen reeds geweest gedurende heel het verloop der kerkhistorie. Die Antichristussen zien we ook bij den ondergang van Jeruzalem en zoo voortdurend in de kerk. Maar geen van alle zijn ze nog de absolute verschijning van den Antichrist. Alleen: hij heeft zijne praeformatiën ten eerste in de finale van Jeruzalem, ten tweede gedurende heel den loop der kerkhistorie. Zoo zullen bij de eind-parousie groote verdrukkingen en rampen komen, doch die zullen een exceptioneel karakter dragen. En nu zijn er reeds groote verdrukkingen geweest èn bij de finale van Jeruzalem èn gedurende geheel Antichrist

,

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 124

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's