GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 351

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 351

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

19

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). dieper op te vatten. Blijven v^e den locus uit dat oogpunt bezien, dan blijven

we zweven

in de opvattingen

construeeren

juridisch

maar

van

theologisch.

verhouding theologisch te beschouwen, en wortel.

Waar

ligt

Antw.

G

r

zal

a

t

i

:

a

dan de

diepere wortel

Dan kunnen we wel Vandaar de poging om die

staats- en kerkbegrip.

niet

d.

w.

z.

dieper te grijpen in ondergrond

van de verhouding tusschen

die diepere wortel ligt in de Communis en de G- r a t a S p e c i

staat en

kerk?

verhouding van i

a

1 i s.

Hoewel

dit

de

later

worden ontvouwd,

dusverre

de

sta hier dus reeds op den voorgrond, dat waar tot verhouding oppervlakkig werd bezien uit de tegenstelling van

kerk en staat, de theologische bespreking uitgaat van de verhouding tusschen Gratia III.

Communis en

Gratia Specialis,

De derde opmerking

Theologie,

alleen

is

deze, dat

oj)

het Calvinisme in staat is

dit oogenblik alleen de

om

eene uiteenzetting

Gereformeerde

van den Locus

te beproeven. Men kan dit noch van de Eoomsche noch van de Luthersche noch van de Methodistische richtingen verwachten, evenmin van de onderscheiden philosophische richtingen, die sedert het begin dezer eeuw zeker gezag in de publieke opinie veroverd hebben. Duidelijkheidshalve- noemen we hier het statistisch feit, dat er onder alle Eoomsche landen tot dusver nog niet één enkel is, dat de staatskerk heeft afgeschaft. Zelfs in Italië, de Zuid-Amerikaansche Republiek en Mexico, wordt in de grondwet belijdenis gedaan van de Roomsch-Catholieke religie. Letten we ten tweede op de Luthersche landen, die krachtens oorsprong en meerderheid van bevolking tot den Lutherschen groep behooren, dan zien we ook bij deze alle als zoodanig een staatskerk nog steeds gemainteneerd. In Zweden, Noorwegen, Denemarken en in enkele kleine Duitsche staten vinden we uitsluitend de Luthersche, in Pruisen en andere Duitsche staten, parathetisch de Luthersche en Eoomsche Confessie. In Pruisen is de Luthersche kerk staatskerk, maar ook de Eoomsche kerk wordt van rechtswege en als officieele staatskerk erkend. Daarom mag men in Duitschland de Eoomsche kerk niet attaqueeren. [Nog onlangs gaven de couranten ons daarvan een duidelijk bewijs te lezen, toen een Duitsch predikant, die eene brochure geschreven had over den „heiligen rok van ïrier", naar aanleiding daarvan door den bisschop van Trier werd aangeklaagd. De rechtbank veroordeelde den schrijver, omdat hij een door den staat als officieel erkende kerk had aangetast in hare belijdenis en levensuitingen.] De Luthersche kerken in Pruisen heeten tegenwoordig „Unirte Kirchen", opdat aan de enkele Gereformeerde kerken, die er nog waren, elk zelfstandig bestaan zou ontnomen worden. Het Gereformeerde element beteekent er dan

de Magistrata in absoluten zin

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 351

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's