GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 359

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 359

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

27

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

van het Rijk van Christus ingaan en aldus leiden tot de theodicee, tot de rechtvaardiging van God in Zyn ïvereldplan. Zoo eerst gevoelen we, hoe juist de Gratia Communis liet terrein oplevert, waarop alles uitspruit, wat buiten de Theologische Faculteit aan eene Universiteit onderwezen wordt. geen enkele reden waarom men kan daarbuiten wel iets er op nahouden, omdat dienaren des Woords Hebreeuwsch en Grieksch moeten kennen^ maar wil men dat laten, ook goed. In de „Colleges" in Schotland en Amerika bemoeit men zich dan ook weinig

Op

Methodistisch-soteriologisch standpunt

nog

er buiten de Theologische Faculteit

iets

is

er

zou

zijn, ja,

buiten de Theologische Faculteit liggende zaken. Met vertalingen zegt men, kan men evengoed terecht. Zoo wordt het begrip van Literarische

met

die

al

vervalscht,

Faculteit taal te

dan niet meer haar diepte en inhoud.

immers

doen verstaan in

al

het doel

Ook kan men zoggen, dat eigenlijk

geen

reden

is,

er

waarom

op de

is

om

den mensch een

dat eenzijdig spiritualistisch standpunt

Heere Christus

niet 30 jaren

na Zijn

hemelvaart is teruggekomen. Op dat standpunt is er geen antwoord te geven op de vraag, die in de brieven van Petrus gedaan wordt, n.l. waarom de Heere vertoeft; want het erkent geen menschelijke ontwikkeling buiten de redding van zondaren. Alleen byj Gratia Coynmunis is er historie en deze niet als kroniek, maar als de stroom van het leven der menschheid, die zich met zijn bochten en kronkelingen naar Gods raadsbesluit voortbeweegt om zich op een bepaald punt, door God besteld, in den onmetelijken oceaan der eeuwigheid uit te storten. Bij eene theologische opvatting der dingen is er voor alles een doel, een xiXog. Eerst als dat xüo? bereikt is, kan de tijd ophouden, dan heeft de tijd als het moinent daar, waarop Christus komen moet op de wolken. Dit theologisch standpunt staat niet tegen het literarische

zoodanig geen beteekenis meer en

is

medische en natuurkundige over, integendeel, juist waar men theologisch wordt en niet alleen soteriologisch, is al dat andere niet slechts bijkomstig maar gepostuleerd; dan staat men daar niet vijandig tegenover, maar in eene door God gegeven verhouding en moet men als theoloog de beginselen aangeven, waaruit die verhouding voortkomt. Het terrein van de Gratia Communis is tot dusver in de Christelijke kerk pover en sober behandelt. Uit de Roomsche, Luthersche en Gereformeerde

juridische,

theologie

is

geen geschrift aan

te wijzen, dat speciaal of incidenteel dit onder-

werp eenigszins exact behandeld. Bij de Roomsche in 't geheel niet, bij de Luthersche nauwelijks iets, het meest nog bi] de Gereformeerde theologie. Ook

hij

Calrvjn, Zicingli, bij

Voetius en tateren, ontbreekt een eigen zelfstandige

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 359

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's