GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Calvinisme en revisie. - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Calvinisme en revisie. - pagina 20

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

18

Immers de kenmerkende voorkeur en de kenteekenende eigendommelijkheid van het Calvinisme ligt niet in eenig leerstuk, maar hierin, dat het in de Christelijke rehgie het wezen zelf der hoogste recht laat

tot zijn

religie

eigenaardige

geestesrichting

komen. Men behoeft

van het Calvinisme

te

zich,

om

kennen,

de

dan

ook niet te verdiepen in de breede studiën die Ullman, Schweizer, Herzog, Baur, Schneckenburger, Scholten, Gass en het

opspeuren van

aan

anderen

gewijd hebben.

eigenaardigheid

deze

Aller

slotsom toch komt, formeel en materieel; hierop neer, dat het Calgeheel zijn opvatting van de Christelijke Eeligie, ja,

vinisme in

aan God Almachtig

in zijn geheele levens- en wereldbeschouwing,

de eerste

Met

j^lciats

toekent.

den zin van Schleiermacher, die van een „schlechthinniges

in

Ahh&nglichkeitsgeführ sprak, want immers reeds door dezen vorm

van uitdrukking

toch weer het subjectief gevoel op den voor-

is

grond gekomen, en daarmee het Calvinistisch beginsel vernietigd.

name de

en met

Religie,

Christelijke Rehgie, als de absolute,

mag,

zoo jubelt en belijdt de Calvinist, tot geen heilsinstituut verlaagd,

mag

in

geen deugdsmotief vervalscht,

omgezet, maar moet,

overmits nu

om

alle rehgie

mag

geen kosmologie

in

haar eere te hebben,

En God de

religie blijven.

wortelt in de verhouding, waarin

Heere, als Schepper, ons, zijn schepselen, tot zich geplaatst heeft,

zoo klimt in de Christelijke rehgie

punt van

Hem

in

den alles

geschapen

horizont

hij

God God

het hoogste op, die op elk

laat blijven

;

dat wil zeggen.

eert als de^i Almachtigen Schepper, die alle dingen

heeft

om

Zijns

Zelfs wil, en die, als

dan door zichzelven gebonden, voor

alle

schepsel

God door niets nu en eeuwighjk

het aanzijn, en de wet van dat aanzijn, heeft bepaald.

Met aUeen

het Deo gloria, maar het ,,SoliJ)Qo gloria"; en voor zijn aanbiddelijke

vorst

majesteit

alle

schepsel, en dus ook de mensch, hij

aan den emmer, ja minder geacht Dit

zij

dan

of bedelaar, een stofje aan de weegschaal, een druppelken

wil

nu

niet

zeggen,

Christelijke religie is uitgeput.

dat

En

als niets.

hiermee

de vohe rijkdom der

de redding van den zondaar; de Baptist het mysterie der wedergeboorte; de als

de

ilfe^/^odis^

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's

Calvinisme en revisie. - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's