GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 128

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 128

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

126

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). geheele wereld tot aan alle einden der aarde en als dit dan komt het einde. Hesychius c. s. antwoordden daarop, dat zij meenden, dat dit reeds door de apostelen geschied was. Maar Augustinus weerlegt dit en zegt, dat dit niet het geval was. „In Afrika b.v., waar ik woon, zijn nog innumerabiles gentes gepredikt

over

geschied zal

o,

de

a.

de

zijn,

Berbers,

die

verwarring van de

geheel buiten het Evangelie leven."

oUovyiévri

met

Het was eene met

de wereld, van de Komeinsche wereld

„omnes gentes."

Aan van

het slot van zijn brief

komt Augustinus

tot de paraenetische strekking

dit alles.

Hesychius had zich telkens beroepen op den arbeider uit de gelijkenis, die onder de gedachte: „de Heer vertoeft te komen" niets had gedaan dan vroolijk leven. Augustinus verwerpt deze zondige handelwijze der spotters „Laat ons eten en drinken en vroolijk zijn, want morgen sterven wij," Hij neemt aan, dat er drie soorten van menschen zijn, die leven met het Maranatha in het hart: de een zegt: laat ons waken en bidden, want de Heere komt spoedig; de ander zegt laat ons waken en bidden, want ons leven is kort (die stellen dus het komen des Heeren later); een derde zegt: laat ons waken en bidden, want wij weten niets van den tijd, waarin de Heere komt; Hij kan ieder oogenblik komen. :

:

.

De laatste positie vindt hvj de beste. De tweede plaats waar Augustinus over deze kwestie Dei"

libr.

XX

cap.

7—17, waarin

hij

spreekt,

is

„de Civitate^

eene explicatie geeft over het beloop van

de Apocalyps. Hij brengt in zwang het systeem der recapitulatio d. i. dat in de opeenvolgende visioenen der Openbaringen niet achtereenvolgens bedrijven van één groot drama voor ons optreden; maar dat het eene en dezelfde zaak is,

welke

tot 4, 5

maal

toe in verschillende visioenen voor ons treedt.

telkens op andere wijze inkleeden van één zelfde

feit,

Het is een

telkens van een anderen

is dus hetzelfde, maar het is recapitulatio, geen repetitie, omdat de inkleeding telkens anders is. Dit nu in verband gebracht met hetgeen hij aanneemt — gelijk wij vroeger zagen — aangaande een drieërlei komst

kant bezien. Alles

des suo;

het

Heeren: zoo

is

een

adventus Dei in

boek der Openbaringen

knoest

in onze kantteekeningen hebben, terwijl

men

Israëli,

een in Ecclesia en een in Capite

het voor ons begrijpelijk, dat er een dergelijke interpretatie van

dan

ontstaan en in

n.l.

zwang komen,

als wij nog Domini in Ecclesia, achter ons ligt, meent te kunnen

alleen als een adventus

in de historie der kerk^ die

aantoonen, hoe bijna de meeste visioenen uit de Openbaringen reeds vervuld zijn. Zoo zagen reeds velen in den Paus van Rome de verschijning van den

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 128

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's