GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 674

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 674

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

342 Colleg"e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

De in

't

rechtsbeseflfen, de rechtsbegrippen en rechtsordeningen zijn

dus vanzelf

leven der natuur gegeven. Zoo heeft een vader gezag over zijn kind, en

zorgt de

moeder

er voor.

quae naturae advenit, ea adnascitur aut infunditur: hanc appelamus. Thesis VI. Lex divina est, quae inspirata a Deo et infusa rationalibus creaturis informat eas notionibus communibus et singularibus supra naturam, ad finem supernaturalem supernaturali ductu transmittendas. Thesis VIL Lex humana est, quam ferunt homines ratione procedentes ab illis legibus, turn ad communes conclusiones iustas, honestas, utiles et necessarias, turn ad particulares determinationes conditioni personarum quarum bono fertur, rerum negotiorum vede quibus fertur, et circumstantiarum, quae Thesis

V.

(Lex,)

divinam, illam

eis accidunt

humanam legem

accommodas.

komt hij tot het wezen van de Israëlietische wet. Hariim legum perfedum exemplum est in lege Mosis. Nam legem naturalem praeceptis moralibus, divinam ceremonialibus adiunctis ad documenta gratiae, In thesis VIII

humanam

politicis et iudicialibus declaravit.

nu aan, hoe wij uit de wet van Mozes conclusies moeten trekken voor onze maatschappij en rechtsverhoudingen. Hij brengt de wet van Mozes er niet los bij, maar hij leidt alles af uit de lex aeterna en geeft dan de plaats aan voor de wet van Mozes. Zooals in de § staat, was ze voor het toenmalig Israël de volkomenste wet, het perfectum exemplum, en indien er weer een volk kwam, dat precies hetzelfde was als Israël, verkeerend in precies dezelfde omstandigheden en wonend in hetzelfde land, dan zou de wet van Mozes ook voor dat volk de meest preciese wet zijn. Hoe kunnen ivij nu met die ivet te werk gaan? Allereerst moeten we daarbij onderscheiden tusschen wat in deze wet moreel, politiek en ceremonieel is. 1". Het ceremonieele is niet gegeven met de bedoeling om een rechtsorde in te stellen, maar om in een aanschouwelijk beeld het beeld van Christus, die komen zou, af te drukken. De ceremonieele wetten moeten te zamen opgevat als één aanschouivdvjk onderwijs, als een tableau vivant. ons gegeven om den persoon en het werk van Christus te verstaan. Dit had de dubbele beteekenis, dat eenerzijds in het Oude Testament de geloovigen van die dagen in het groote ceremonieele tableau vivant den persoon en het werk van den Christus in schaduwen voor zich zagen en dat anderzijds degenen, die den Christus uit het Nieuwe Testament kennen, teruggaande op het ceremonieele tableau vivant de nadere verklaring vinden van wat het werk van Christus voor hen geweest is. Zoo ook gaat Paulus in zijn brief aan de Hebreen telkens tot de ceremoniën Juniiis toont

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 674

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's