Locus de Consummatione Saeculi - pagina 438
College-dictaat van een der studenten
106
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Resumptie: De
band tusschen theologie en Gratia Communis Icomt
uit
in drieërlei.
haar subject en instrumenten. haar aansluit ingsimnt aan de realiteit van het leven. 3, iro,t betreft haar doel. In de tweede plaats komt in de § nog een tweede punt voor en wel P,
%vat betreft
2", in
Communis
waar de
theologie die Gratia
Specialis
moet gebruiken P. wat ;
Het
I.
absoluut,
ohjcet
van de
God. Concreet
betreft haar object,
theologie is
niet gebruiken kan,
is,
als
we
wat
2**.
dat,
maar de Gratia
betreft haar methode.
het niet concreet nemen,
maar
het object van de theologie hic et nunc niet God,
maar de kennisse Gods. Nemen we nu der theologie, dan springt vanzelf in
't
in dit
verband absoluut God
als object
oog, dat er een principieel onderscheid
bestaat tusschen het object van deze faculteit en die der overige faculteiten,
omdat de objecten der
vier overige faculteiten creatuurlijke dingen zijn en
de theologische faculteit de Creator zelf het object
en
di-AKLov
lóyog,
alle
vier creatuurlijke dingen, dan
gecoördineerd worden. Niet echter kunnen
en
natuur.
Zich.
Ook
is.
Neem
kunnen
we coördineeren
ik
van
(picus, ccona, tó
die als zoodanig
God, lichaam, recht
God is met niets te coördineeren, maar subordineert alles aan ware er geen zonde tusschenbeide gekomen en was de ontwik-
al
keling van het menschelijk bewustzijn in normalen, zuiveren zin doorgegaan,
dan zou alle studie van menschelijk bewustzijn, die zich op God richtte een ander object hebben dan de overige faculteiten. In Jiaar object is de theologie geïsoleerd en principieel van alle andere lüetenschappen onderscheiden. II. Evenzoo in haar methode. Nemen we die vijf objecten nogmaals, en vragen we, wat zijn de gevolgen der zonde, dan is het antwoord, dat vier der objecten eene verandering ondergingen ó @sóe onderging geene verandering. Terwijl -we dus bij de vier overige faculteiten post peccatum met een gewijzigde positie te doen hebben, is bij de theologische faculteit het object ongewijzigd gebleven. God is door de zonde niet aangetast. Gevolg hiervan is, dat, wat betreft deze faculteit, die God tot object heeft, de mensch als subject, als zondaar eenvoudig van het object is afgesloten. Het object is niet veranderd, maar is onkenbaar voor hem geworden. Dit maakt, dat voor de theologische faculteit geen studie mogelijk is, tenzij er een bijzondere Openbaring intrede en aan den zondaar eene geopenbaarde kennisse Gods gegeven wordt. Onderstellen we, dat door de zonde de natuur niet geweerden ware, zooals ze geworden is en dat er geen vloek over de aarde ware gekomen, maar dat door de zonde de mensch blind en doof ware gew^orden, dan zou voor hem de natuur niet verstaanbaar zijn, en zou de natuur op cenigerlei wijze in zijn bewustzijn moeten worden ingedragen, opdat geheel
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 438](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's