GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 368

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 368

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

.^6

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Zou

mensch, in zijn verzwakten staat, lieerschappij over de dieren moest liij ze aan 't leven kunnen slaan. De mensch kreeg nu de macht niet langer vegetaritr te zijn, anders zou er ten slotte voor den mensch geen plaats meer overgebleven zijn om in te wonen. Daarop volgen de eerste rechtstreeksche geboden, de NoacJiitische, welke door de Apostelen op het Convent te Jeruzalem gecommemoreerd worden, niet als geboden van Gi~atia SpeciaUs, maar als geboden van Gratia Communis, ra» het algemeene genadeverbond, ivaarin Heidenen en Joden elkaar ontmoeten. In VS. 5 en 6 wordt voor 't eerst de doodslag door een uitwT-udig gebod de

uitoefenen, dan

verboden.

Wie

ziet, zal in deze verzen het praeludium ontdekken op de van de Overheid. Niet staat er, dat de mensch zelf zich wreken zal op den mensch, die eens anders bloed vergoten heeft, want dan zou de vendetta terstond zijn ingetreden; maar hier worden twee dingen vermeld: 1». dat God het bloed van den moordenaar zal eischen.

scherp

instelling

2^.

dat

God

dat eischen zal door een mensch.

Combineeren we die twee, dan krijgen we de gedachte van Rom. 18, waar ons de positie van den magistraat wordt beschreven. Nadat op deze wvjze de Gratia Communis inhoud heeft gekregen, irordt dit in een' nieuwen vorm gegeven en wel den verbondsvorm, die ingeleid ivordt in vers 9. Het is zeer duidelijk, dat hier geen sprake kan zijn van werkverbond en

maar dat hier gesproken den zin van Gratia Communis, dat zich dientengevolge niet alleen tot de electi, besnedenen en gedoopten uitstrekt, maar tot alle levende menschen. Daarom moet ieder mensch zeggen, dat hem genade genadeverbond,

dat in zaligheid der zielen bestaat,

wordt van een verbond

bewezen

in

is.

Opmerking.

Dit moet niet verward loorden met de gratia lonversalis van Pelagianen, Remonstranten of >Saumursche theologen. Deze groote ketterij, alsof God aan alle menschen bijzondere genade schonk, zij Christus maar hebben aan te nemen, heeft hiermede niets te maken. den verbondsvorm komen hier ook bedingen en conditiën. God verbindt hieraan mandata: geen bloed eten, niet doodslaan, maar ook beloften, vs. 11.

zoodat Bij

een verbond hoort een signmn. Waarom is in den Locus de Sacramentis Hier alleen wordt slechts gecommemoreeid, dat bij het genadeverbond der gratia specialis in de Sacramenten en bij dat der gratia communis Bij

behandeld.

den regenboog het signum gegeven is. wordt beschreven in vs. 12 — 17. In de § is reeds opgemerkt, dat evenals bij doop en avondmaal ook hier liet treken niet 'rillekeurig is, doch symbolisch met den aard dei' zaak sanunihangt. in

Dit laatste

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 368

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's