GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 327

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 327

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

325 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

We

hebben dus eene oUov^évr] ^éUovoa, waarin alle scheiding tusschen en de volkeren is weggevallen; er wordt ééne organische gemeente geboren, de ééne organische ontwikkeling der menschheid, waarin Israël en Israël

de volken een plaats hebben.

In

dat

der dóë,a zal ook alle disharmonie weg zijn. „En. de stad en hare lengte was zoo groot als hare breedte. En hij mat de den rietstok op twaalf duizend stadiën; de lengte, en de breedte, rijk

vierkant,

lag

met

stad

en de hoogte derzelve waren even gelvjk" (Openb. 21 16). „En hij mat haren muur op honderd vier en veertig :

ellen,

naar de maat

eens menschen, welke des engels was." (vs. 17.) Die opgaven van lengte, breedte en hoogte moeten natuurlijk niet letterlijk verstaan.

„op

zijn:

komen

Dat zou eene wanstaltige stad worden, die niet te bereiken zou eenen grooten en hoogen berg." De opgaven duiden alleen de vol-

symynetrie aan.

Men

heeft ook wel de vi-aag opgeworpen, of niet buiten dat nieuwe Jeruzalem nog zullen zijn groote, onbekeerde volkeren? Zoo vroeg men met een beroep op Openb. 22 2: yial ra cpvUa tov è,vXov dg :

^SQUTisiav rav id'vav.

Die volken zouden dan door dien glans tot bekeering worden gebracht.

Op

zichzelf

uit het

genomen, laten deze woorden

voorafgaande, dat de

strijd

met

Doch men iveet Magog reeds vóór het oordeel

die exegese toe.

Clog en

afgeloopen. Daaruit volgt, dat die exegese onhoudbaar

is

is.

Hoe deze woorden dan moeten opgevat? Daartoe moet men weten, theraphie

drieërlei

karakter

heeft:

dat de

een prophylactisch, een hygiënisch en een

medisch karakter.

Onder deze reine wezens kan de ^sQanEïa, welke die tpvUa bewijzen, niet als de instandhouding van het leven en de afwering van alle invloeden, die maar eenigszins zouden kunnen schaden of verderven. Toch mag daarom geen onderscheid gemaakt worden tusschen die i&vr] en anderen. Dit geldt van allen. In verband hiermede staat de vraag: Welke voorstelling hebben wij ons te vormen van het leven daar? Sommigen denken aan heerlijke, lange dreven, waar men zal wandelen. De sentimenteele periode voegde daaraan toe: een hernieuwd familieleven (vader, anders verklaard dan

moeder, kinderen) een gezellig, aangenaam verkeer met vrienden en kennissen enz. enz., geheel en al eudaemonistisch. Theologisch staat het geheel anders. In ons menschelijk leven zijn inhaerenfe

en

contingente

blijft.

krachten.

Al het

contingente

valt weg,

maar

het inhaerente

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 327

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's