Locus de Consummatione Saeculi - pagina 327
College-dictaat van een der studenten
325 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
We
hebben dus eene oUov^évr] ^éUovoa, waarin alle scheiding tusschen en de volkeren is weggevallen; er wordt ééne organische gemeente geboren, de ééne organische ontwikkeling der menschheid, waarin Israël en Israël
de volken een plaats hebben.
In
dat
der dóë,a zal ook alle disharmonie weg zijn. „En. de stad en hare lengte was zoo groot als hare breedte. En hij mat de den rietstok op twaalf duizend stadiën; de lengte, en de breedte, rijk
vierkant,
lag
met
stad
en de hoogte derzelve waren even gelvjk" (Openb. 21 16). „En hij mat haren muur op honderd vier en veertig :
ellen,
naar de maat
eens menschen, welke des engels was." (vs. 17.) Die opgaven van lengte, breedte en hoogte moeten natuurlijk niet letterlijk verstaan.
„op
zijn:
komen
Dat zou eene wanstaltige stad worden, die niet te bereiken zou eenen grooten en hoogen berg." De opgaven duiden alleen de vol-
symynetrie aan.
Men
heeft ook wel de vi-aag opgeworpen, of niet buiten dat nieuwe Jeruzalem nog zullen zijn groote, onbekeerde volkeren? Zoo vroeg men met een beroep op Openb. 22 2: yial ra cpvUa tov è,vXov dg :
^SQUTisiav rav id'vav.
Die volken zouden dan door dien glans tot bekeering worden gebracht.
Op
zichzelf
uit het
genomen, laten deze woorden
voorafgaande, dat de
strijd
met
Doch men iveet Magog reeds vóór het oordeel
die exegese toe.
Clog en
afgeloopen. Daaruit volgt, dat die exegese onhoudbaar
is
is.
Hoe deze woorden dan moeten opgevat? Daartoe moet men weten, theraphie
drieërlei
karakter
heeft:
dat de
een prophylactisch, een hygiënisch en een
medisch karakter.
Onder deze reine wezens kan de ^sQanEïa, welke die tpvUa bewijzen, niet als de instandhouding van het leven en de afwering van alle invloeden, die maar eenigszins zouden kunnen schaden of verderven. Toch mag daarom geen onderscheid gemaakt worden tusschen die i&vr] en anderen. Dit geldt van allen. In verband hiermede staat de vraag: Welke voorstelling hebben wij ons te vormen van het leven daar? Sommigen denken aan heerlijke, lange dreven, waar men zal wandelen. De sentimenteele periode voegde daaraan toe: een hernieuwd familieleven (vader, anders verklaard dan
moeder, kinderen) een gezellig, aangenaam verkeer met vrienden en kennissen enz. enz., geheel en al eudaemonistisch. Theologisch staat het geheel anders. In ons menschelijk leven zijn inhaerenfe
en
contingente
blijft.
krachten.
Al het
contingente
valt weg,
maar
het inhaerente
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 327](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's