Locus de Consummatione Saeculi - pagina 614
College-dictaat van een der studenten
282 College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek).
huwt met een vreemde, overgaat worden
haar huis geboren
uit
in
niet
een ander huis, omdat de mannen, die haar geslacht, maar dat van den man
voortplanten.
De
Schrift laat dus op dit punt
Vraagt
men nu
in
elkander worstelden,
't
bij
geen twijfeling toe. algemeen, welke twee beginselen
de twee regelingen, die
men
deze vraag met
bij
Sallsche en Frankische
antwoord: waar men de kroon niet laat overgaan van öcQxn oj) den voorgrond en waar men wel de vrouw tot den troon laat opkomen, stelt meyi de idee van ciQxn in de tiveede plaats en ivordt in de eerste plaats de idee der dynastie opgenomen. In dynastie moeten twee begrippen liggen, het begrip van &Qxri en het genealogisch of patriarchaal begrip. Waar nu een vrouw optreedt, daar wordt aan de dynastieke idee het grootste gewicht toegekend. Deze quaestie hangt bovendien met het volgende samen. Moet eene kroon beschoiavd als een bezit van goed, o.ls een erfenis? Dat dochters, als er geen zonen zi]n, erven mogen hebben we boven gezien, maar de vraag is thans, of de kroon mag beschouwd als een bezit, een apanage van het huis, of men de monarchale souvereiniteit over een land kan beschouwen als een soort erfgoed. wet noemt, op
de
dan
luidt
Daarbij
is
het
men
vrouiü, schuift
het begrip
natuurlijk evenveel vóór als tegen
te
zeggen.
Men kan
niet ontkennen,
dat het ligt buiten den persoon in de dynastie en dat het een senteert.
Daarom kan men aan de eene
zijde zeggen, dat
bonum
repre-
de kroon tot het
erfgoed behoort. Maar aan de andere zijde gevoelt men, dat de kroon gansch
anders is dan een landgoed, een stal met paarden of en schat van diamanten en juweelen. De kroon is heilig, en macht over alle goed, zooals zij is, leent zich er niet toe, dat zij als een stuk van hét goed ivorde betiteld. ïusschen deze ideeën nu gaat men bij de Salische en Frankische wet door. Wa.ar de kroon apanage van het huis is, komt ook de vrouw tot den troon. Waar de ccqxv op den voorgrond trad, werd de kroon niet beschouwd als een
iets
goed,
de
dat
erfenis
in
zich
droog,
maar
als iets, dat
mannelijke qualiteit
noodig had.
De derde quaestie Vorsten
is
zijn feitelijk
der zaak, dat eene
de militaire
idee.
de aanvoerders van het leger.
vrouw wel vechten kan,
(de
Nu
ligt
het in den aard
Amazonen in 't leger van den maar tusschen vechten en het
koning van Dahomey toonden dit nog onlangs), aanvoeren van een leger bestaat verschil. Het leger aanvoeren ligt niet vrouw, al heeft ook Jeanne d'Arc daarop eene uitzondering gemaakt. Bij
KQxv,
de idee
van legeraanvoering bestaat de oppermacht
maar wordt
ze
met
in de
niet alleen in de
^qütos verbonden, In die landen dus,
waar het voeren
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 614](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's