GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 18

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

16

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Woords, zegt Paulus, hoewel hij zeer goed wist, dat de paroiisie nog komen moest. 1 Petr. 1 5 zovg n.l. rmag, de toen levende leden der kerk zij nu worden bewaard tot de zaligheid, die bereid is om geopenbaard te worden èv Kaïgê :

êoxKza

wordt

d.

;

met dezelfde uitdrukking wordt genoemd, gesteld waarmede boven de komst in Bethlehem is genoemd.

de parousie, die

i.

in denzelfden tijd, als

Hebr. 9

9 het kruis van Christus, waarop de offers zagen,

is de KcciQÓg aveaTrjKwg; dus de nieuwe KcaQÓg ingetreden en van dezen KatQÓg wordt nader gesproken in vs. 10. De offers, de wasschingen enz. zouden duren tiéxQi

met het

:

kruis

is

KatQov öLogd-cóasag

(d.

het crjtiek oefenen op het bestaande, de verbetering,

i.

het herstellen der harmonie.) 1

10

Cor.

11

:

ovg

E tg

De

(d.

op ons, de

i.

nii

levenden) t« xéXfj xötv cdoivotv

aiióvcov zijn

dus reeds gekomen, worden afgerekend

van Bethlehem — Golgotha. Maar: nu vinden we omgekeerd ook

in de Schrift de bedeeling der parousie

Kccn^vTïjGsv iperf.)

x&v

réXrj

als een toekomstige tegenover de tegenwoordige,

Zeer sterk

is

zij

leefden, voorgesteld. :

jtaipM Tovxca

het VVV de

•naLgóg 6 ovxog als

Iv

waarin

een gezegde van Christus zelf in: Mark. 10 29, 30 vvv èv tw rm cctcövi, xm aQxo^evm een vlak tegenovergestelde voorstelling ;

de

waarin Christus spreekt en

tijd,

als die voor-

is een nieuwe Kaïgóg: o aloav 6 ÈQxófisvog. hebben dus te doen met twee gedachtenreeksen. Mark. 13 33 ó yiaiQÓg niet gebruikt van de komst in Bethlehem, maar van de wederkomst op de wolken des hemels.

bijgegaan

We

Eom.

:

8

niet

bij

18

:

11

7]

:

de tegenwoordige tijd in tegenwordt dus genomen bij de parousie,

iiéXXovoa êó^a;

incisie

G-olgotlia.

5 eveneens.

4,

:

Matth. 13 i.

vvv naiQÓg

Bethlehem of

Rom. d.

ó

met den komenden; de

stelling

39.

Hier wordt gesproken van de awzélsia xov aiwvog (eveneens

het besluit, de dag des oordeels en

't

gw maakt

vs. 40)

de meest absolute

dit tot

uitdrukking.

Zoo worden ook andere uitdrukkingen van de parousie gebezigd, als „de dag van Christus" of „de dag van den Zoon des Menschen". Luk. 17 22. Hier wordt niet gesproken van riiisga, maar van ry^f'pai en deze worden gesplitst, want er wordt genoemd iiCa xav rifisQcöv xov vtov xov dv&QWTcov. Een :

belangrijke

plaats,

neemt het

collectieve

die

ons

leert,

begrip

r]

dat

tj^sqcc

er stadiën zijn in de parousie. vs. 24

avxov

en

vs.

26 spreekt weer van

ai

-ijflEQCCt.

1 Cor.

1

en dan het enz. enz.

:

8.

Hier 2erlei

xéXog

Cf.

:

de parousie „de dag van onzen Heere Jezus Christus"

verder: Philipp.

1:6;

2

:

16; Thess. 5

:

2; 2 Tim. 3

:

10

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's