GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 111

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 111

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

109 Colleg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

daarna geschiedt: het

syi^alsiv els zrjv

en hel {ysÈwa) onderscheiden. Jac. 3:6. 'H yXmaaa tzvq, 6 wcuog

yéswav.

zrjg

beginsel van het kwaad, de onheilige

Dus de beide begrippen van dood

adimag enz.

;

de

ylaaaa,

macht van het kwaad,

het

absolute

mensch

die den

totaal verderft en ontstoken

wordt van de yèswa adrig. Matth. il 23, 24. Het woord wordt hier gebezigd voor een begrip, dat zeer, zeer moeielijk is Het is n.l. een lastige kwestie, omdat hier sprake is van een stad in generalen zin, collectief genomen. Er wordt gesproken over den dag des oordeels (vs. 24). Aan dien dag zal een toestand voorafgaan, waarin de :

stad

Kapernamn

wel

als

een

of liever de bevolking dier stad zal verkeeren èv aSrj en dat

straf.

ovQdvov, niet locaal,

Nu

staat de uitdrukking

maar

])er

analogimn.

'éag

adov hier tegenover

Aan Kapernaum was een

xov

k'ag

zeer groote

eer bewezen, n.l. het had den Christus en zijne wonderteekenen aanschouwd. Het vernederd worden in den adrig is derhalve: een smaad, een schande, welke evenredig is aan die hooge eer. Wijl ovqavóg niet locaal is genomen, mag ook adïig niet locaal

Matth. 16

opgevat.

Hier wordt gesproken van wat gebeurt vóór den dag des aanwenden om de kerke Christi vernielen. Die pogingen, die bewegingen van Satan moeten uitgaan

:

18,

19.

oordeels nl. van de pogingen, die Satan zal

op aarde te

van die plek, waar hij is. En nu zagen we uit den brief van Judas, dat Satan gebonden is en bewaard woi^i {sv (pvXayiri). Hij met zijne booze engelen verkeert dus ook nog in een status intermedius, niet in een finalen staat. En zoo nu wordt hier deze plaats aangeduid als nvlai. adov, een voorafgaande staat, dus aêïjg hier sensu malo genomen, niet sensu neutrali, als „voorburg der yiswu" waarlangs de booze machten uit de yéswa opstijgen om de kerk van Christus aan te vallen. In denzelfden zin komt «5/jg voor in Luk. 16 23. De rijke man doet zijne oogen op £v ra aSrj dat is in den voorburg der hel; en eveneens sensu spectante, want het was vóór den oordeelsdag. Als we nu hiernaast leggen 1 Cor, 15, dan krijgen we in 1 Cor, 15 55 Tiov Gov, aSrj, zo vt-nog. (dit is de lezing van den textus receptus). En dan ,

:

:

beteekent

adrjg

hier

„voorburg der helle", maar sensu neutrali „verer wordt van een vi-nog gesproken en gezegd, inging, eens in de eeuwige zaligheid zal binnengaan.

niet

dieping van den dood".

Immers

al wat in den aSrig Het heeft hier dus dezelfde beteekenis

dat

als in

Acta 2

:

27,

waar van Christus

gesproken wordt. Openb. 20 die

:

13,

14

is

in

verband hiermee

te

beschouwen.

We

zien, dat hier

zamen worden beschouwd als te zijn of in de i^alaaaa öf genomen wordt als volgende op ó o^avaros. En dan volgens vs.

allen te

in

den

aSrig

14 worden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 111

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's