GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Calvinisme en revisie. - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Calvinisme en revisie. - pagina 18

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

waarin de eigenaardige

geestesrichti'ng , die het Calvinisme vertegen-

woordigt, bestaat?

Hodge waant

in zijn Systematic Theology een gelul^kige greep te

doen, door meest te zwijgen van het Calvinisme en bijna uitsluitend

van het Augustinianisme Calvijn,

maar

het niet aan Augustinus, tesrichting,

tot een

Ten onrechte. Hoe hoog toch

te spreken.

en elk Calvinist met hem,

Augustinus vereerde, toch

aan Calvijn gelukt, de gees-

eerst

waarvoor Augustinus de levenslijn had uitgestippeld,

macht

in het

leven te verheffen.

hoe

dapper en

souvereiniteit ling

Heeren

des

met de Manichaeërs

Roomsche Uierarclde. In in zijn locus de Gratia

aan logische, het

dat

stoelde,

en

afdoende

ook

hij

bleef

de

Pelagius

zoeken in de macht der

heil

hij

zijn locus de Ecclesia

brak

hij af,

wat

hij

had opgebouwd. Het ontbrak Augustinus

Semi-Pelagianisme,

ook

tegen

theologisch verdedigde, bij zijn worste-

doortastende consequentie.

allengs

Augustinus had twee

maar ook de Manichae-

tegenstanders, niet slechts de Pelagianen, ërs; en

is

zijn

waarin

Gevolg waarvan was,

Roomsche Hiërarchie gebouw weer omverhaalde de

theologisch

monde van Thomas Aquinas, door scholastieke dialectiek, geestelijken arbeid vernietigde. De historie toont dan ook,

bij

zijn

hoe Augustinus noch den wil noch de veerkracht bezat, om voor de geestesrichting, als wier ongeëvenaarde tolk hij optrad, een eigen

ven.

beddmg

in het leven

de Vandalen,

een

van Kerk en Maatschappij

Als Augustinus in 430,

geblazen,

sterft, blijven alle

een

tijdlang

bij

maar

andere

die

uit te gra-,

de belegering van Hippo door

dingen gelijk ze

zijn.

Er heeft

wind op den stroom van Jezus' Kerk

stroom vervolgt

zijn loop in dezelfde Hiërar-

chische bedding.

Doch zoo was het

bij Calvijn's dood niet. Want al heeft Calvijn den „locus de gratia" weinig anders gedaan dan Augustinus copiëeren, hierin stond hij verre boven Augustinus, dat hij de

in

Souvereiniteit

Gods ook op

van Staten en Niet

zou

dit

dat

hij

de Kerk, en uit de

Kerk op het leven

Volkeren, deed doorwerken.

een fonkelnieuwe geestesrichting uitdacht.

kunnen? Daar toch immers

Hoe

elke geestesrichting, die in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's

Calvinisme en revisie. - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's