Locus de Consummatione Saeculi - pagina 166
College-dictaat van een der studenten
164
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
weer afgeweid worden, doch „het heilige zaad daaruit zal weer het nieuwe volk komen. En 16 „mijne leerlingen" genoemd. dit steunsel, dat heilige zaad wordt cap. 8 Dat kleine deel wordt nu weldra gevindiceerd met eene vaste uitdrukking: Dit tiende deel zal dus
weiden.'''
daarvan
zal het steunsel
zijn" d.
i.
:
Hier toch
is
„de
die kiem, die kern.
knecht des Heeren" nog niet absoluut de Messias, maar In cap.- 53 concentreert zich dit colletief begrip, het geheele
den éénen „ebed Jahveh",
Israël, in
En nadat
in Christus.
in cap. 53 het heele Lsra'^1 geconcentreerd is in dien
dan volgt in
cap. 54 en 55 het
centreerde Israël weer een volk
maar
„ebed Jahveh",
antwoord op de vraag: hoe dat aldus geconwordt? En dat luidt aldus: niet allereerst uit
heidenen zal dat plaats hebben. „Zing vroolijk, gij onvruchtbare, die niet gebaard hebt!" Die onvruchtbare is het volk van Israël in zijne geestelijke beteekenis. De dochter Sions staat daar in den Messias als „eene eenzame." Maar nu zal het nieuwe
de Joden,
54
Cap.
Israïl
int de
1.
:
duizenden millioenen uitbreken tegenover de enkele van het oude.
in
Ib.)
(VS.
Cap.
55
:
Wie worden geroepen
5.
4,
maar „o De „ebed Jahveh" komt
dorstigen!" (vs.
alle gij
tot dien Chiistus ? Niet de
Joden
;
1.)
hier voor als „een getuige, een vorst en gebieder
der volken."
Hoe komt
aan dat volk?
Hij
Is dat Israël?
Neen: „een volk, dat
gij niet
kendet en het volk, dat u niet kende."
En dan vs. 13 Isra-1 was in eigen schatting gelijk aan de denne- en palmboomen en beschouwde de heidenen als doornen en distelen; maar „voor eenen doorn zal een dennoboom opgaan voor eenen distel zal een mirteboom :
;
opgaan." Hiernaast moeten gelegd de profetieën met het opschrift: de last van enz., die ove}- de volken gegeven zijn; b. v. Jesaja 17. De last van Damaskus. Wat vinden we hier? Dit: over Damaskus wordt wel het oordeel verkondigd, -maar ook deze regel van het goddelijke program geldt, dat een kern uit het Syrische volk tot den Heere bekeerd zal worden vs. 6, 7, 8. Cap. 19: de last van Egypte. cf.
VS. 19 s.s.
ook hier een
overblijfsel.
de heidenen gaat dus in
sjyecie
dezelfde
de oplossing van het drama,
komt
Israël niet als iets bijzonders voor,
maatstaf en in het eindbedrijf, neen maar zelfs als de laatste vs. 24. Israël zal de derde wezen met de Egyptenaren en met de Assyriërs; Egypte en Assyrië worden zelfs „mijn volk" Over
bij
genoemd
(vs. 25.)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 166](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's