Locus de Consummatione Saeculi - pagina 173
College-dictaat van een der studenten
171
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
dezen
,,Breekt (Joh. 2
tempel
en
af
in
drie
dagen
zal
Ik denzelven oprichten."
19).
:
,,Maar hij zeide dit van den tempel Zijns lichaams." (Joh. 2 21). Die tempel in Israël was dus, gelijk ook reeds door de profetie was gezegd, de symbolische voorafschaduwing der Yleeschwording. Matth. 23 39. Op het laatste gedeelte van dit vers beroepen zicji de tegenstanders. ,,Er komt toch nog iets, waarop Jeruzalem weer in glans verschijnt; Jeruzalem wordt herbouwd, als de Heere Christus wederkomt", zoo beweren zij. Volkomen waar. Ook de Openbaringen teekenen ons het vooruitzicht, dat Jeruzalem weer terugkeert. Maar: dat is niet een stad van steen, doch een Jeruzalem, dat nederdaalt uit den hemel, dus niet het van steen gebouwde Jeruzalem op den berg Sion. Het koninkrijk, dat voor de Joden teloor gaat, wordt aan de heidenen gegeven. Matth. 8 10. Dat mede-aanzitten heeft eene bepaalde beteekenis. Volgens den Joodschen ritus mochten de heidenen niet met de Joden aan ééne lafel aanzitten. Denk aan het gebeurde met Petrus te Antiochië. Nu zegt Jezus, :
:
:
dat
velen,
kanten
noUoi,
zullen
eene
groote
aankomen en
Abraham, Izak en Jakob
—
heirschare,
van Oost en .West,
van
alle
dat die zullen aanzitten ..gieichberechtigt"
de Joden worden dus eigenlijk niet
aanzitten, aan ééne tafel, in het koninkrijk der hemelen.
We
met eens genoemd — hebben hier dus
deze gedachte, heid,
dat de Joden eronder verscholen zijn als eene kleine minderdie- er slechts zal bij zitten. Er staat niet „met het -Joodsche volk,"
maar „met Abraham, Izak en Jakob", de
drie geestelijke stamvaders van het Joden verdwijnen onder de massa heidenen. Blijkens de gelijkenis van de landlieden wordt het koninkrijk aan anderen
geestelijke Israël; de
gegeven. g.
Nu moeten we
stilstaan
bij
het
heeft tot eene zending onder de Joden
:
feit, dat de Heere Jezus zich bepaald dus de afzonderlijke zending van Christus
tot Israël.
Vóór de opstanding bepaalde Christus' zending zich tot de Joden (cf. zijn gezegde tot de Kananeesche vrouw). Behalve even naar den kant van Tyrus, ging Jezus bijna niet over de grenzen van het Joodsche rijk. De discipelen, de twaalf even goed als de zeventig, zond Hij het Joodsche land door, cm het Evangelie te prediken. Jezus hechtte dus wel
iets bijzonders aan de Joden. Zeer zeker! De missie van den Christus was zeer bepaaldelijk en zelfs uitsluitend eene missie tot
Israël;
want het nationale
Israël, de Israëlietische volksstaat
kon zich eerst
den dood eten aan het kruis van Golgotha. Zou nu het doodvonnis door Israël
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 173](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's