Locus de Consummatione Saeculi - pagina 384
College-dictaat van een der studenten
52 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Doch etc,
behalve die sterke aanduiding van G.
C. bUjlct
tevens uit
vs. 21,
22
het volgende.
Evenals alle genadegifte Gods door een zondaar bedorven wordt en miskend, zich daardoor keert tot zijn eigen verderf, want in plaats van zich te koesteren zengt hij zich aan het vuur der genade, zoo moet ook de G. C. iemand tot bekeering brengen en zijn wil omzetten, zal hij er niet bij veren
De afgoderij in haai' breede vertakkingen is een bewijs van Gratia Communis. Zonder G. C. zou er geen afgoderij besiaan; daarvoor moet een
spelen.
impulsus divinus in de volkeren aanwezig zijn. Wat is nu afgoderij? Het is het verkeeren van de G. C. in het tegenovergestelde, nml. de wijsheid in dwaasheid, het licht in de duisternis. Waar nu misbruik van de G. C, bestaan heeft (en niet alleen verkeering er van in haar tegendeel), daar is het oordeel der verharding en verstokking ingetreden. God heeft ze overgegeven in een verkeerden zin (vs. 28) duidt dan ook op een bepaalde daad Gods, dat, zoodra als een volk er toe overging de theologia naturalis in afgoderij te verkeeren, de G. C. ging misbruiken en zich in dat misbruik vastzette. God het oordeel over dat volk uitsprak, zoodat de nagédoeig intrad. Met die nccQddoaig komt dan de uitbarsting van menschelijke zelfver laging, welke bij die volken het sterkst werd gevonden, die aan 't hoofd der beschaving stonden. Bij Grieken en Romeinen was de onzedelijkheid, zelfverlaging, en verdierlijking het grootst. Neem de Egyptenaren daarentegen in hun eerste beginselen, zooals we ze uit de sarcophagen en het doodenboek kennen, dan merken we bij hen op een hechten aan 't eeuwige, een zoeken naar God, nog een beven voor 't oordeel der gerechtigheid, zooals Dr. Fischer in zijn dissertatie „De Deo Aeschyleo," die onlangs verscheen, uiteenzette. Bij hen zien we de eerste werking dat God cpavsQÓs in hen is. Daarna echter kwam ook de volkomen Erstarrung van de Godskennis in afgoderij de Eleusinische en Egyptische mysteriën werden bordeeltooneelen en bacchanaliën. De afgoderij werd gesystematiseerd, als natuurlijke religie beschouwd, en nu trad het moment van de naQdSoGig in, dat God het volk aan zijn verkeerden zin overgaf en zijn natuurlijk bestaan voor den ondergang deed rijpen. Zoo is het gegaan met Griekenland en Rome. Zij zijn ineengezonken bij het opkomen voor een nieuwe macht in Germanië. Een nieivwe toestand brak aan. Nu gaan we voort met de onderscheiden werkingen van de G. C. 1^ de werking, die zich richt op Satan, Waarom? Omdat de inwerking van het vernielend element in deze sfeer van dezen -/.óanog niet zelfstandig is geworden, maar van buiten af is ingekittncn. Dat dit niet alleen zoo is, ten opzichte van het inkomen dri' zonde, ;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's