GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 314

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 314

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

312 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). in al dergelijke plaatsen opgesloten, maar wordt met andere woorden nitgedrukt. Met het woord „verlossing" moeten we zeer voorzichtig zijn. Dat was men niet altijd. De Staten- Vertaling gebruikt het voor dnoXvTQmaig, ayiaaiióg en MaraXIccyrj, terwijl de Catechismus in 1 Cor. 1 30 van aTio-XvxQwaig maakt ,,volkonien ^) verlossing". Doch «tto betoekent hier niet finaUter, maar anb xov v.av.ov.

Diezelfde tegenstelling zit

telkens

:

zeer jammer.

Want, doordien deze begrippen verward zijn, zijn gekomen. Als er b. v. Matth. 1 21 staat: „en gij zult zijnen naam heeten Jezus; want Hij zal zijn yo\^ zalig maA;ew van hunne zonden" dan beteekent dat (aaasi) ,,aftrekken van de zonde". Op eene andere plaats staat weer „verlossen" Er is een status, ^matcaffig, een cca'^eiv dno x(öv ocfiuQziav a. door vergeving van de zonden; b. heilig te maken, waardoor de relatie wordt hersteld {-naTaUdyr]). Gevolg van de wegneming der zonden is de ditolvtQwoiè. In den regel duiden de woorden Zaligmaker en Verlosser het volgende aan Dat

is

er verkeerde voorstellingen

:

.

:

.,

:

Zaligmaker

degene, die ons de zaligheid \ei-weï{tenschenkt{va,n de zonde); degene, die ons de heerlijkheid aanbrengt (van de ellende).

is

Verlosser is

Dat eeuwige

2.

heil,

Aeterna wordt ons

die Salus

onderscheiden manier aangeduid. 1**.

almv

o

ook „wereld,

6

(léXXcov;

en dan beteekent aiav niet alleen „tijd, eeuw'', maar 1:2); het omvat dus niet enkel het begrip van

nócfiog" (Hebr.

maar ook

„tvjd",

in de Heilige Schrift op

'

dat van „ruimte" ligt erin opgesloten.

dat is het rijk, waarin G-od Koning is. Tim. 6 19) het waarachtige leven. 4. aicóviog ^coiq; ook deze uitdrukking ziet niet alleen op den duur, maar geeft ook te kennen een leven, dat de potenz van zijn zijn in eene eeuwige werking uit zichzelf voelt opkomen. Een leven toch kan ons toevloeien, of het kan uit ons zelf opkomen. Het verschil van een regenbak en een fontein. In de laatste beteekenis, als een fontein, komt het eeuwige leven hier voor. Denk aan de bekende uitdrukking „stroomen des levenden waters zullen uit 2".

i ^acCXbia. xov

3**.

Tj

orrcog

^corj

Qeov

;

(1

:

17

zijnen buik vloeien." (Jac. 1 de kroon, waarmede een vorst zich 12) symbolische imitatie van een boom. In de kroon toont de boom zijne heerlijkheid en zijm^ vrucht. Daarom is het begrip van axscpavos 5^.

ó avÉcpccvog xrjg ^aijg

kroont,

^n?

')

toifjg

is

:

;

eene

zeer diep gezocht, zeer

Dit woord had in dien

tijd

rijk.

den zin van

,,

Denk aan de Corinthische

voltooid", (vr.

18.)

zuil

;

aan het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 314

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's