Locus de Consummatione Saeculi - pagina 540
College-dictaat van een der studenten
208 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). op aarde in de machten, die zetten. Als de laatste
zicli
ieder op hare wijs tegen den Christus ver-
macht onderworpen
is, is
Christus feitelijk Suzerein over
machten, maar in dat oogenblik geeft Hij alles aan den Vader over. Onder die èx^'QoL worden niet alleen verstaan de daemonen of de geweldhebbers op aarde, maar ook die geestelijke machten, die op aarde het menschelijk leven alle
met name de &ccvatog. Vs. 26. 'éaxatog èx&gbg nccrccQysltccL 6 d-dvatog. Drleëcnig heeft alles aan Christus onderworpen; want alle kosGod 27. mische macht is h^Q^?- In den kosmos bestaat nu tweeërlei macht. 1". een macht, die zich geestelijk aan Christus onderworpen heeft, Zijne kerk, die Hem geestelijk toebehooren en in wie Hij nu reeds koninklijke macht uitoefent. 2^. daarnaast en rondom die kerk allerlei dwd^sig ê^ovaica en dQx<xl, die geestelijk zich 'als éx^Q^'- tegenover Christus verzetten en hun eigen nQutog willen handhaven tegenover den >iQdrog van Christus. Zelve niet willende verbroken worden, trachten zij de macht van Christus te breken. Dit kan hun nooit gelukken, want God gaf ze alle in de macht van Christus. beheerSChen, Vs.
Parallel en symbolisch typisch hiermee is het optrekken van Israël tegenover de Kanadnieten en omliggende landen. Israël in de woestijn op, eigen erf als de
van Christus, begint met te dolen. In de woestijn schenkt Clod Israël macht over de koningen en volken der omliggende streken. Nu is dit gansche land onderworpen, maar Israël moet er eerst voor strijden. Daarop wordt David koning, en de heerschappij wordt uitgestrekt over Edomieten, Moabieten enz., van de Middellandsche zee tot aan de rivier, In het Vrederijk van Salomo ligt nu het symbool van het moment gegeven, ivaarop het volk van God aan Zijn koninkrijk alle vijanden onderworpen en cijnsplichtig gemaakt heeft, totdat de volkeren zich weer tegen de heerschappij van Salomo verzetten, omdat zijn vrederijk slechts een symbolisch en geen kerk
potentieele
reëel karakter droeg.
Op den Pinksterdag staat de kerk als Israël in de woestijn, vervolgd en maar met de belofte, dat Christus ten Hemel varende de geheele
uitgestooten,
wereld, ndvra ra
worpen de
heeft.
engelen,
maar nog
ÏQ-vr],
Nu kan
die
zich
hemel, hel en op aarde aan zich onderalleen uitoefenen in Zijne kerk en over onderwerpen, in den hemel en op de aarde,
alle è^ovaiaL in
Hij die
aan
macht
hem
Daartegen oefent Hij nog niet, want de vernietiging grijpt eerst plaats in de laatste bange worsteling; dan zal er één moment komen, waarop Jezus Salomo zal zijn, op Zijn troon zal zitten, terwijl alles Hem onderworpen is. Maar, zoodra dit bereikt is, is ook het oordeel daar en geeft Hij het ^uGiltia over aan God den Vader.
yigdrog,
niet over de dQx»:^ op de aarde
en
Hij bestrijdt ze en houdt ze in toom.
in de hel.
Hij vernietigt ze
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 540](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's