Locus de Consummatione Saeculi - pagina 556
College-dictaat van een der studenten
224 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Thans
meer
zeggen over het eerste punt van de §, dat kwam door een rechtstreeksche ordinantie of daad van God. Dit is genoegzaam gebleken uit de uitdrukkingen AXlGig CCV&QCa7TLV7] en iè,0V6icil VTlSQhy^OVGCii. Na is de vraag: hoe zijn de Overheden er dan gekomen op eene ivijze, dat ze als gave van God en als deel van Gratia conmiunis te beschouwen zijn, ivaarvoor ive God te danken hehbeif? Als de mensch ze zelf vond, behoeft hij immers God niet te danken, zou men kunnen zeggen. Daarom staat in de § aangegeven, dat God ze liet opkomen uit den nood der volkeren. Hoe zijn de Overheden er dan gekomen? Zoolang de potestas patria ook doorv^^erkte in 't familieverband en in 't familieverband de primogenitnur ontstond, zoodat de vader, grootvader of overgrootvader, de oudste volgens de primogenituur patriarchaal gezag uitoefende over kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van den stam zoolang was er dynastiek in de primogenituur een zeker gezag en verband gegeven. Toen dit patriarchale verband echter later te loor ging en verzwakte, doordat deelen van families zich zelfstandig vestigden, de primogenituur niet geëerbiedigd werd en de eene stam de andere overweldigde, kreeg men nu massa's' menschen, die bij elkander woonden, met elkander niet te doen wilden hebben, terwijl alle dynastiek patriarchaal verband bij hen ontbrak. We moeten dus nagaan, welke elementen in dien toestand in die menschenmassa's aanwezig er
is
niet
veel
te
de instelling van den magistraat niet tot stand
waren. 1".
We
vinden er dan drie
:
de patria potestas overal nog aanwezig
dat
blijft,
dat ook het familie-
op zekere hoogte en graad, dat in het gezin door X)atria potestas het denkbeeld gegeven is en tot bewustheid kwam, dat er
verl^and
overal
blijft
bestaan
tot
één ordent en de anderen gehoorzamen. 2.
Van den anderen kant
verbroken bepaalt
is,
tot
is,
over die grenzen uitstrekt. Dit 3.
Voegt
waar het familieverband, het patriarchale
stelsel
het denkbeeld aanwezig, dat dit volksverband zich nu niet alleen het huisgezin, de geslachten en de stammen, maar dat het zich
men
is het sociologisch
die twee saam, dan
zijn het de
begrip van saamhoorigheid.
twee noodzakelijke momen-
waaruit vanzelf niet het Overheidsbegrip, maar de^Overheidsidee opkwam. Of die idee zich 't eerst realiseerde, doordat men tezaam geraadpleegd heeft en oor doelende, dat men een zekere orde op de dingen moest stellen, daartoe personen aanstelde en met het overheidsgezag bekleedde of wel, dat machtige personen door overmacht en geweld de anderen onderwierpen en als ten,
resultaat van die gebeurtenis eene gehoorzaamheid aan zich hebben afgedwon-
geen zaak, die de menschen kunnen uitvinden, want bij geen enkel de annalen zich zoo ver uit. Alle redeneeren daarover berust
gen,
is
volk
strekken
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's