GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 498

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 498

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

160

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

volkomen overheid. De beginselen

aanwezig, maar ze ontwil^kelen zich

zijn

onderdaan en de overheid is onderdaan. Het gezag ligt dan alleen in de zelferkenning van den mensch, en het wordt geboren, waar de mensch het opricht. Zoo wordt alle gezag vernietigd en is het slechts een bewuste daad, die voortvloeit, niet uit de substantie Gods, maar uit Zijn bewustzijn. In Hegel was God God geivorden; in den kop van Hegel was God zich bewust, dat Hij God was en de Overhoogheid bezat. Bij Hegel is overheid gelijk aan onderdaan, evenals hij leert, dat wit zwart is en licht duisternis. Er blijft dus niets over, dan dat gezay zich in deyi mensch zélf opricht, rustende op de erkenning van den mensch zelf. Werkelijk is dus alle gezag door het de oplossing

steeds;

is

is

eindelijk, dat alles gedïentifleerd wordt, de

overheid

Pantheïsme vernietigd. Het Pantheïsme heeft daarvoor absolutcn

staat,"

maar ook

dit

in de plaats

geeft

niets

zoeken

te

sioWen „den mystieken

en het komt op hetzelfde neer.

Vraagt men toch den Pantheïst „waar is dan die staat?" dan luidt het antwoord, dat men dat aan de philosophie moet vragen. Dat weet Hegel. Altoos moeten we dus hierop letten, dat die persoon in wien de wordende Gottzich bewust is, zich het meest ontwikkeld heeft, de eigenlijke persoon is, van wien alle gezag uit gaat. Alleen, waar dit aldus erkend wordt, bloeien zulke philosophische stelsels.

Noch met het Deïsme, noch met het Pantheïsme 0.

De bij

is

dus

iets te

vorderen.

Het Theïsme. uitoefening van het gezag

die

belijdenis,

die

is

dat

zegt,

alleen

te

vinden volgens de The'istische

God en de wereld

niet één,

maar

lijn

en

twee zijn,

en ten andere dat niet de wereld en God als (tegenover het Pantheïsme) twee elkaar vreemde sferen naast elkander staan, maar dat God immanent ;

in die

Het

wereld werkt, (tegenover het Deïsme). is

de belijdenis der transcendentie tegenover het Pantheïsme, en der

imma-

Theïsme zich in ons menschelijk bewustzijn poneert. God transcendent tegenover het Pantheïsme, want Hij verzinkt niet in de wereld, maar is een andere dan de wereld God immanent tegenover het Deïsme, want Hij laat de wereld niet aan zich zelf over, maar doordringt ze van oogenblik tot oogenblik met Goddelijke kracht. Op dit standpunt is er eerst sprake van overhoogheid van den transcendenten God en van een door Hem geschapen kosmos als Zijn onderdaan. Volgt dit uit de transcendentie, uit Gods immanentie volgt, dat hij machtig is ook rechtstreeks, zonder middelen zijn gezag, macht en autoriteit in de wereld te handhaven. Denken we dan alle menschelijke overheid en alle op aarde ingesteld gezag weg, dan zou God de Heere daarom niet minder Zijn regiment over geheel nentie tegenover het Deïsme, tvaardoor het

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 498

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's