Locus de Consummatione Saeculi - pagina 344
College-dictaat van een der studenten
12 Colleg-e-dictaat van een der studenten (Dog-matiek).
danken was aan het opkomen der eerste Westersche Christenheid. Kappcyne van de Coppello, die dit inzag, brandmerkte dan ook terecht deze
historisch te
verhouding als valsch. Nadat nu onze Gereformeerden begonnen waren iets te zeggen over dezen locus, liep daarnaast ook de philosophische wijze van behandeling dezer zaak. In die dagen toch deed men beide aan theologie en aan philosophie, waaronder die van Aristoteles verstaan werd. (In Frankrijk mainteneerde zich nog een
lang de philosophie van Petrus Ramus). Dogmatiek en Philosophie waren voor een goede opvoeding onmisbaar. Daarbij had men de zonderlinge combi-
tijd
natie
van
eene theologische faculteit zonder ethica en een literarische facul-
met de Heidensche
ethica van AristoteleS; die in drieën verdeeld was: Oeconomica en Scholastica. Tot de Politica behoorde alles, wat op de regeling van het staatswezen
teit
Politica,
betrekking had, de sociale wetenschap, die Gesellschaftslehre alles, alles,
wat de regeling van 't huisgezin en familieleven wat zich op het schoolwezen betrekken liet.
;
tot de oeconomica.;
betrof; tot de scholastica,
(De Universiteit stond toen als de res publica literarum naast de res publica civilis.)
Nadat Calvijn nu begonnen was, gingen onze Gereformeerden na hem voort dezen locus uit
wortel
Christelijken
echter, die de Politica
op te trekken. De Juridische Faculteit
van Aristoteles volgde, hield daarmede geen rekening.
Daar bleef een rechtsontwikkeling gelden,
gemeen
die
met de
Christelijke basis niets
had. Alstedt, die in zijn Encyclopaedie voor alle vakken handboeken
heeft gepoogd een begründung te geven van het rechtswezen en van den locus de Magistratu. AVel is waar bracht hij er een Christelijk element in, maar zonder organisch verband en diep inzicht. Aan den eenen kant stonden dus de theologische professoren, die den Locus de Magistratu bij het regimen ecclesiae behandelden en daarnaast liep de philosophie van Aristoteles, die onder den invloed van Descartes en Hugo de Groot weer een nieuwe ontwikkeling tegemoet ging. geeft,
Bij
a
Marck ontstond daarom de poging iets uitgebreiders te geven. Hij Locus de Magistratu in 2 deelen: „Politica en Oeconomica". Dat hij
deelt zijn eerst
de
Politica
behandelt,
is
eenigszins zonderling, daar toch de staat uit
de gezinnen ontstaat en niet omgekeerd.
van de bemoeiingen der Protestantsche en Gereformeerde met den locus de Magistratu, is ook de Roomsche Theologie zich
Tengevolge Theologie
met dezen
locus de industria gaan bezighouden. Bellarminus wierp zich op de quaestie in zijn „de Controversiis" en wel in
het „Tractatus de Pontiflce Romano", gelijk
we
vroeger reeds zagen. Hij heeft
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's