GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 479

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 479

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

147

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

We

dus

hebben

archetypische

het

typisch e

God

in

zoo streng vol

maatstaf aan God opleggen. Met één voorbeeld zullen we dit voelbaar maken. Ectypisch

loe nooit het e c

drang en besef van

liefde.

Wanneer men nu

op God overbrengt; stuit men, v^ant

God

liefheeft.

Wil

kiüaads.

houden, dat

men

leeft in

ons een

dat ectypische begrip van liefde

gevoelt eenvoudig, dat Clod zoo niet

4.) De Heere ja ook den goddelooze tot den dag des nu een mensch het standpunt van dit archetypisch begrip van

stelt

geicrocht

alles

heeft

te

als

Zich zelf als de groote egoïst (Spreuken 16

om

zvjns

:

zelfs lüil:

innemen, wat God doen mag, omdat Hij God is, dan vervalscht hij liefde. Zoo zijn ook de praatjes der bloedtheologie alleen daardoor ontstaan, doordat met het ectypische begrip van liefde op God heeft overgeplant. Onderscheidt men evenwel een archetypisch en een ectypisch begrip van liefde, dan vervalt alle strijd. Ditzelfde geldt ook bij de zelfliefde

daardoor het ectypisch begrip van

vrijmachtige souvereiniteit Gods.

de souvereiniteit, die God uitoefent, is te onderscheiverschil-lende sferen van souvereiniteit. Voorts

Bij

II.

den

tusschen

merken we spreken,

dat

op,

enger

veel

die is

sfeer,

dan

ivaarin

het begrip

ivvj van de souvereiniteit eens konings van souvereiniteit in God. Wanneer we

24 opslaan, dan uit zich daar een krasse en scherpe daad van souveeen souvereiniteit, die hier uitgesproken wordt, niet in den zin van wat wij oorspronkelijk regiment van den vorst noemen, maar eene souvereiniteit, die gaat over de geschiedenis, over de ontwikkeling van den loop en de Jes. 14

:

reiniteit,

der

lotgevallen

natiën.

en bepalen,

besluiten

Wat wat

stroom ruische en bruise,

er

ook

de

menschen

ook woele

in

eene

natie overdenken,

en giste en hoe ook de volkeren-

het eindresultaat zal beantwoorden aan

wat God

gedacht, beraadslaagd en bepaald heeft.

In Dan. 4

34, 35 staat eene betuiging van Nebukadnezar, buiten het leven genade omgaande, die ons de souvereiniteit Gods in een imposante uitspraak voorlegt. In de laatste woorden zit het volle en rijke begrip van souvereiniteit in. „Wat doet Gij?" kan men alleen zeggen aan iemand, die aan een hoogere wet onderworpen is. :

der

In Spreuk. 16

met

:

1

-4 ligt dezelfde fundeering. Hier

is

sprake van souvereiniteit

terugblik op de existentie en den loop der dingen, en niet van uitwendig

opgelegd gezag van regiment van koningen of vorsten. In Gap. 21 1 hetzelfde. Al wordt er van een' koning gesproken, toch is hier geen sprake van regiment, maar van de almachtige ci\ alles doordrihgende :

souvereiniteit Gods, die alles beheerscht en in Zijne Jer.

10

:

23.

Hier,

hand houdt.

dat de alles doordringende souvereiniteit Gods volstrekt

geen betrekking heeft op de uitoefening van souvereiniteit op aarde.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 479

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's