Locus de Consummatione Saeculi - pagina 687
College-dictaat van een der studenten
B55 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Het rechtswezen is dan een verzameling van rechten zonder samenhang, zonder eenheid van gedachte, zonder orde, een soort nomadenrecht, niet solide op fundamenten rustend, maar vlottend en los. B.
De Resistentia.
Dit punt
moet een antwoord geven op de vraag:
„Is het den onderdaan geoorloofd zich
te
verzetten?" In ons
antwoord moet
die den koningen der aarde vreeselvjk Schrift is van veel gewicht in deze der ISb). Dat getuigenis {Ps. is. 76 VS. zaak. God weet, dat de Overheden, juist omdat zij zulk eene hooge positie innemen, aan allerlei gevaren blootstaan. Hunne zonden, verkeerdheden, mis-
ons uitgangspunt liggen in de woorden:
komen veel sterker uit dan bij andere menschen. Gebruik misbruik van hun macht grenzen aan elkander. Hun macht verleidt hen zoo licht tot onderdrukking. Ook hier moeten 't sterke beenen zijn, die de weelde dragen, en indien bijzondere genade Gods het niet verhoedt, zouden de
slagen en dwalingen
en
Overheden dagelijks in hun macht een middel tot zondigen zien. Daarom is God den koningen vreeselijk, dat is, straft God de koningen. Hij doet dit op verschillende wijzen. Nu eens persoonlijk door hen met ziekten en tegenspoed te bezoeken, of ook door hun onder zijn providentieel bestuur, rampspoed en oorlogen te zenden. Daarom staat in ditzelfde vers parallellistisch van God gezegd: „die den geest der vorsten als druiven afsnyjdt." God beschikt over de vorsten, over hunnen geest, hunne neigingen, hunne gedachten en overleg-
hunne raadslagen en voornemens, en indien noodig, snijdt Hij ze af. Een tweede wijze, waarop God de vorsten straft, is, dat Hij binnen of buiten het rijk een man verwekt, die den troon omverwerpt en zich in de plaats der Overheden stelt. Dat leert ons de historie in Jehu, en keer op keer in Israël onder de koningen, waar mannen uit het volk, door Gods profeten daartoe gezalfd, den koninklijken zetel beklommen. Een derde wijze is, dat God de Heere het volk in opstand brengt tegen de Overheid, het doet uitbreken in schrikkelijke revolutie en hangen hartstocht. Men moet bij de beschouwing van de geschiedenis niet uitgaan van de meening, alsof zulke revoluties gingen buiten het bestel Gods om. Ook de Fransche Revolutie, hoe schrikkelijk ook, log in Gods bestel. De Schrift zelve geeft ons aan, hoe wij dit moeten beschouwen en wel in het voorbeeld van David en de volkstelling, die hij hield. In 2 Sam. 24 vs. 1 lezen we en hvj, d. God,
gingen,
:
i.
van dezelfde zaak geschreven staat: en hij, d. i. Satan, porde David aan. Hier is geen tegenspraak. De volkstelling lag wel degelijk in Gods bestel, niets gaat buiten Gods bestel om, maar dat David in die volkstelling zijn eigen eer en grootheid wilde doen uitkomen, lag niet in Gods, maar in Satans bedoeling. In de Fransche Revolutie
porde
David aan,
terwijl in
1
Kron. 21
vs.
1
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 687](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's