Locus de Consummatione Saeculi - pagina 148
College-dictaat van een der studenten
14<j
College-dictaat van een der studenten
(Dogmatiek).
de heidenen reageert daartegen (Paulinische richting) Irenaeus waren die Joodsche meeningen toegedaan. Wat bracht hierin breking?
;
Justinus
en vooral
De verandering wevA veroorzaakt: Joden woedde een nog veel feller boosaardiger dan bij de Romeinen, die, nog veel en haat tegen de christenen hadden tegenover de chrisrechtsgevoel een zeker nog toch ook, hoe flauw dan de Joden tegen de christenen driest door fel en zoo eenmaal Toen tenen. werd opgetreden, sloeg God de Heere juist daardoor eene breuke tusschen Allereerst door de Joden-vervolgingen; bij de
Joden en christenen. Te7i
tweede
door het verval der Palestvjnsche kerken. Eerst
was
het, alsof de
kerk in Palestina moest gezocht; de andere kerken leken slechts kerken in de êtaaTtoQÜ. Zij toch waren het talrijkst en machtigst en de kundigste kerken. Doch zeer spoedig kwam daarin een keer. Ze kwamen in geleigenlijke
delijken nood en hield,
hoewel Paulus eene
collecte voor die noodlijdende
gemeenten
het baatte op den duur niet en na den dood der apostelen moesten ze
wel zinken, terwijl daarentegen de Westersche kerken tot veel rijker bloei kwamen. Weldra had dan ook het patriarchaat van Jeruzalem tegenover dat van andere kerken niets meer te beteekenen. Dat zinken van de Palestijnsche kerken bracht noodwendig met zich een zinken van het Joodsche type in beteekenis voor de kerk en leidde vanzelf daartoe, dat men zich meer gewende en hechtte aan het idee van eene oecumenische kerk. Ten derde door de uitbreiding der
christelijke
kerk in het Westen en
in het
Noorden.
Ware de kerk meer uitgebreid in het Oosten, dan zou het Aziatisch karakter meer op de kerk hebben blijven rusten en de Joodsche type langer stand gehouden hebben. Doch hier in het Oosten drong het Manicheïsme en het Gnosticisme al dieper door en deed dientengevolge de kerk al meer in beteekenis verliezen. In het Westen daarentegen — Afrika, Italië, Griekenland, Macedonië,
Thracië,
Frankrijk,
Zwitserland enz.
—
breidde het christendom
verbazend uit en drong het onweerstaanbaar door. Sem nam derhalve in beteekenis af tegenover Jafet. Het oecumenisch karakter vertoonde zich al duideijker, het Paulinisch element won zeer in kracht. Ten vierde door het betere inzicht, dat men verkreeg in de parousie. Terwijl bij de eerste christenen niet in het minst het besef leefde van eene eeuwen lange taak der christelijke kerk op aarde, kwam er weldra al meer zich
een zelfbesef op, nu de kerk zich zóó uitbreidde en voor vervolging eerlang rust kreeg. Zelfs te veel begon men zich in de wereld thuis te gevoelen. De
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 148](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's