Locus de Consummatione Saeculi - pagina 184
College-dictaat van een der studenten
1
182
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). op
der
verhouding
de
natiën.
Dit licht
toe
hij
met
het beeld
van den potten-
18-24). Was God dan niet vrij in de schepping om zijn schepsel te bepalen tot datgene, waartoe Hij wilde ? En zoo toont hij dan weer aan, hoe het verschil tusschen Israïl en de heidenen vervalt. Van de Joodsche natie is hij derhalve afgedaald tot Abraham en van dezen hakker
(VS.
Schepping teruggegaan. Gods eigenlijk, geestelijk Israël moest door de syi.Xoyri opkomen en tot staving daarvan verwijst Paulus naar de profetie, in vs. 25 en 26 naar Hosea 1 10 en in vs. 27—30 naar Jesaja 1 9 en 10 22 enz. En nu trekt de apostel de conclusie ys. 30 s.s.: ed heidenen hehhen nu. het heil verkregen door de gerechtigheid, die uit het geloof is, hoewel zij niet naar
tot de
schepping uit de
:
:
:
gerechtigheid zochten; en de Joden zochten wel naar eene gerechtigheid,
kregen ^e
maar
haar zochten uit de iverken. Israël heeft zich gestooten aan denzelfden steen, waaraan de heidenen zich oprichten. En ook dit is niet toevallig, doch geschiedt volgens de profetie, 't Is dus niet iets nieuws, maar alles naar Gods bestel en openbaring. niet, wijl
Hoe wordt nu in
de
zij
de relatie tusschen de nieuiüe „kdhal" en de ruïnen der oude,
Joodsche natie met hare proselieten overgebleven?
deze vraag geeft: Cap. X. De zaak,
die
hier
beslissen
moet
is
Het. antwoord op
de regel van het navzl xm
itiazsvovtL (vs. 3, 4).
De Joden hadden een nationalen Jijilo? gehad om God te dienen, maar „zonder (vs. 2). Sommigen denken, dat dit beteekent „met mate, zonder geestdrift." Doch het is dit: ze hadden wel ijver om God te dienen, maar misten de kennis van de wijze, waarop dat moest; ze dienden Hem op eene wijze, welke in strijd was met de kennisse Gods (vs. 3). Ze hadden de èniyvaaig niet in de SiKaioavvr] rov @Eov. Voorts vatten ze niet, dat Christus was het niet de zedeivct, maar télog zov vónov d. w. z. dat met Hem de wet — d. verstand"
i.
beteekent hier letterlijk de Israëlietische bedeeling, de dienst der symbolische
schaduwen — had uitgediend. Toch was dit door den Heere
in het
Oude Testament alzoo geopenbaard,
zegt de apostel verder.
En dan
is
ook
zijne conclusie in vs. 16 v.v.
:
de prediking heeft plaats gehad
aan het woord ongehoorzaam geweest
doch Israël is denen daarentegen Jes. 65
:
1,
Cap. XI.
hoorden wel
en
ook
zich
nu
dit is
(vs,
19, 20, 21).
naar de profetie
(vs.
De
;
hei-
20, 21
2).
Conclusie:
Hoe
zal
die
verhouding tusschen de nieuwe
„kakal" en do ruïne van de oude in de toekomst regelen?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 184](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's