Locus de Consummatione Saeculi - pagina 631
College-dictaat van een der studenten
299 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
ook aan hare borst zoogt en in de nooddruft van de bevolking voorziet. Zulk een Staat wordt voorwerp van aanbidding en geloof, en een ofgod, die tegenover de aanbidding van den waren God komt te staan. Als zoodanig is hij in grond en wezen ahsolmd atheïstisch. Om zich aan zulk eene voorstelling te ontworstelen, baat het niets te spreken van gemeenschap, zooals thans geschiedt. Dit woord immers leent zich ook voor de Fransche Revolutie en de Duitsch-pantheïstische theorie. Het kan evengoed een gemeenschap aanduiden, die door contract ontstaat, als de benaming zijn voor een organisch ontstaan leven, b. v. van een gezin. Door dit woord „gemeenschap" moeten we ons dus niet op dwaalwegen laten leiden. In de woorden „staat en gemeenschap" schuilt een principieel gevaar en wie er niet op bedacht is wordt daardoor in zijn geloof, vrijheid en persoon hft
bedreigd.
Om daartegenover te staan, moeten we tot uitgangspunt nemen^ wat in onze eigen historie en in Israëls geschiedenis plaats greep, n.l. de ow^ir/A;/i'e/i>/^, die ons in de Schrift geteekend wordt, dat van lieverlede uit de lagere leden en kleinere kringen zich telkens een
een
zich
wijze
en
derde
uit dit
nieuw Glied vormde, dat
uit dit
tweede
Cllied
derde zich een vierde vormde, en dat er op deze
een zeker aantal autonome formaties ontstonden, die stamverwant zijn, taal, gemeenschappelijke zeden en gewoonten, oor
en in gemeenschappelijke sprong,
herkomst
geloof,
en
historie
een
nationale
verwantschap
bezitten.
Oorspronkelijk leefde de natie in verschillende kleine steden. Gezinnen, geslachten
en
stammen,
waren
elk
op
een
bepaald
terrein
gevestigd, doch door
agglomeratie ontstond er een behoefte aan eenheid en trad er een staatsrechtelijk leven te voorschijn. De kleinere agglomeraties verbonden zich bij Israël
stammen; in ons land bestonden aldus 17 gewesten met het karaktervan autonome formaties, maar toch met de behoefte aan eenheid, omdat ze een gemeenschappelijke herkomst en eene nationale verwantschap bezaten. Deze eenheid kan het gemakkelijkst opkomen, gelijk in ons land het geval is geweest, wanneer eenzelfde persoon hoofd van elke formatie wordt, als dezelfde man b. v. graaf van Holland, hertog van Gelderland en graaf van tot
b. v. Karel V. Dan is er een zekere eenheid, maar den persoon van hem, die in de vei'schillende Staatjes met het hoogste gezag bekleed is. Zoodra, nu eenzelfde ptersoon in meer of alle gewesten met het hoogste gezag hekleed is, ontstaat door de eenheid van persoon de drang om op te komen in rvjkseenheid. Deze rijkseenheid werpt de andere bestui'en niet omvei-, maar de verschillende Staten gaan over en weer met het hoofd zekere conditiën en bedingen aan tot vereenvoudiging van de justitie,
Zeeland
is
etc,
welke berust
in
magistratuur,
tot
zooals
vergemakkelijking
van de samenleving door het opheffen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 631](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's