GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 112

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 112

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

110 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

duurzaam, want zij gaan beide slg rrjv wordt cidrjg derhalve weer eeneene verdieping van den dood, een recentacidimi jjost mortem.

&dvt(tog en adrjg bcido genoiiicii als niet

worden dus

li^vr)v Tov TtvQÓg cii

voudig genomen als

vernietigd. Hier

komt voor als zittende op een paard en de adr]g een schildknaap van dien ruiter, die op den ^avazog volgt. wordt geschilderd als macht samen wordt de gegeven, om den dood te brengen over het hun En vierde deel der aarde. Alzoo weer aSrig als sequela mortis, sensu neutro. De

Openb. 6:8.

5.

%avcczog

Thans hebben we de vraag

te

beantwoorden, of in dien status interme-

dius allen één zelfden toestand hebhen of dat het een gedeelde toestand is?

Terstond na den degenen,

gaan

die

in

direct naar

dood

en

den

de

is

voor

hen,

adrjg,

om

toestand

der

die buiten

onderscheiden

ipvxaï

Christus sterven.

De

n.l

daar in den voorburg der yïewu tot op den dag

des oordeels te worden bewaard en dan in de yêawa te gaan, in de nvQÓg

geworpen

te

voor

laatsten toch

worden. De anderen

zijn,

gelijk

we

tov

XL^ivr]

zagen, dadelijk

met

Christus.

Tegenwoordig stelt men het evenwel voor, alsof deze decisie na den dood den vocati gold en alle nondiim vocafi in neutralen toestand zouden geraken en verkeeren en daar nog — dus na den dood — prediking van Christus zouden ontvangen. Ons menschelijk gevoel neemt zulk eene voorstelling gaarne aan, wil dit gaarne, omdat het zóó ontzettend is om in te denken, dat er zeg van de 14000 millioen menschen zeker 1000 millioen menschen wegsterven zonder zelfs nog maar eene oppervlakkige kennis van het Evangelie verkregen te alleen

evenwel,

hebben.

Zij

strijd

met de

is

aangeeft,

doch

die

dit

Schrift; die

deze

gevoelen

voorstaan^ beweren, dat het niet in

immers wel de

aniGzia

heeft

alleen

dniatLu als oorzaak des verderfs plaats,

wanneer de gepredikte

Christus verworpen wordt.

De Gereformeerde

Confessie daarentegen

kan dat

niet

aannemen

;

immers

zij

op grond der Schrift, dat de eeuwige verdoemenis en het eeuwige verderf volstrekt niet gevolg is van de Christusverwerping, maar van den val in Adam. Cf. ons Doopsform ulier, als het zegt, „dat ook onze jonge kinderen

leert

zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn." De verdoemenis is gevolg van de verwerping van God in den val van Adam (cf. Catech. vr. 10). Het uitgangspunt van hunne stelling moet dus gewraakt worden. De Christus komt dan ook in heel de Heilige Schrift nooit voor als eene natuurlijke ontwikkeling der openbaring; maar als een Middelaar, die optreedt onder het menschelijke geslacht, dat onder de verdoemenis en de (p^oQo. ligt. Hij komt te roepen en zijne schapen hooren zijne stem. Maar diegenen, die Hem hooren roepen en verwerpen, ontvangen wel eene verzwaring van hun oordeel.

om

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 112

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's