GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 428

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 428

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

96 CoUeg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

om in liet geheel van het samenleven samenleving overeenstemmende ordinantiën Gods in rechtsvormen te openbaren en met overheerschende macht te handhaven. Denkt men nu de stuitende werking weg, dan zou niet de aantrekkingskracht, maar de middelpuntvlicdende kracht werken, en de helsche toestand hierin openbaar worden, dat van lieverlee elk verband losliet, dat de een al feller en scherper tegenover den ander kwam te staan en dat het leven al meer zou komen in rechtstreekschen strijd met de ordinantiën Gods en met den aard en de natuurlijke gesteldheid van het menschelijk leven. 4^. Met betrekking tot 7 veld van tpvaiq lezen we, dat er in den verloren mensch zal zijn weening en knersing der tanden, als uiting van machtelooze woede. Waarom die woede? Omdat nu in de physische faculteit door Gratia Communis den mensch zeker vermogen gegeven is de overmacht der natuur der juridische faculteit, streeft er naar

menschen de met

der

te

die

attaqueeren, en zoo tot heerschappij over haar te geraken.

dan

is

stand over den mensch gaan heerschen, totdat valt op ons en heuvelen bedekt ons. Uit

Denk

dit

weg,

het gevolg, dat de krachten en de elementen der natuur zonder weer-

dit

oogpunt beschouwd zien

werkelijk reddende engelen

zijn,

we

hij

rechtstreeks

ten slotte uitroept

:

„Bergen

hoe de vier faculteiten om de hel tegen

in,

van God gegeven machten

houden en het daemonische in het menschelijk leven te keer te gaan. de vraag op welke wijze de faculteiten dat doen, moet men wel in 't oog houden den ouden regel: „non scJwïae sed vitae". De wetenschap om het jnire weten heeft geen raison d'être. Later komen we hierop terug, voorloopig zij slechts opgemerkt, dat het weten van wetenschap als zoodanig niet hoog genoeg staat om daarin het doel en roeping van de wetenschap te vinden. Het „non scholae sed vitae", moet niet misverstaan, alsof de faculteiten ten doel hebben den mensch aan een betrekking te helpen. Het zijn strijdende faculteiten. Daarom hebben ze de roeping om hun vijand te leeren kennen; zich te oriënteeren op het terrein, waarop ze den slag leveren moeten; de wapenen, waarmee de strijd moet geleverd, in gereedheid te brengen en naar de middelen van Godswege om te zien om met die wapenen slag te leveren. In verband hiermede is haar roeping om elk voor zich haar bataljons gereed te maken, mannen op te leiden, die tegen den aldus gekenden vijand den strijd aanbinden en overwinnen zullen. te

Bij

Zoo jjelijk

kryjgt de

onderzoek

wetenschap een pradlsch doel en krijgt een

pathologie

physiologie en anatomie van

in het

het

leeren

slagveld;

men

hij alle

wetenschap-

kennen van den vijand; een eene

botanie

in het zoeken

naar de middelen en in den vorm van actie den strijd der bataljons. Het is een teeken van hoogliartigheid de wetenschap om het pure weten

te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 428

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's