Locus de Consummatione Saeculi - pagina 673
College-dictaat van een der studenten
341
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
wel niet
reactie
dat ze bezit kmtooiisteUing
en al zuiver ontwikkeld is, maar toch het vele goede, ook hierin uitkomt, dat dezer dagen met betrekking tot de Chicago de Christelijke regeering der Vereenigde Staten het
gelieel
b. v. te
van eene subsidie van 2 a 3 millioen dollars afhankelijk stelde van de voorwaarde, dat de tentoonstelling op Zondag gesloten zou blijven. De Staten van Amerika schrijven ook bededagen uit. Dit alles toont niet de Fransch-revolutionaire reactie, maar een reactie, die voortgekomen is uit verstrekken
Genève en ons
Campbell
land.
toont in zijn History of the Presbyter lans in
and America aan, dat het goede van Amerika niet uit Engeland, Nederland is gekomen, gelijk het zich in een bange worsteling van
Holland, England
maar
uit
Spanje had vrijgevochten.
Wat men
in
Lodewvjk
van absolute monarchie,
XIV
onder de Fransche Bourbons zag, is het uiterste da ca,po van het Byzantinisme toenmaals
gelijk ze als
in Frankrijk heerschte.
Daartegen ontstond de reactie der Fransche Revolutie. Er zijn dus twee reacties tegen de absolute monarchie. P. eetie reactie van Christelijk- Reformatorische zijde, uitgaande van Genève; 2**. eeyie revolutionaire reactie, die van de Fransche Encyclopaedisten is uitgegaan. Deze reformatorische en revolutionaire strooming brengen metterdaad twee reacties teweeg, maar beide hebben ze dit gemeen, dat ze reageeren tegen een absolute monarchie van den Christelijken Staat, zooals die in het Byzantinisme openbaar werd.
We keeren thans weder terug tot de beteekenis van de lex Israëlis en tot de stellingen van Franciscus Junius. Opera Selecta, edidit Dr. A. Kuyper, pag. 339. In thesis I zegt
Lex
hij,
wat
er onder het begrip lex te verstaan
est rationis ordinatio ad
commune bonum,
ab
eo, qui
is.
curam communitatis
habet, instituta. Thesis
rationes
II.
in
Haec aut est aeterna, puta conceptus immutabilis formaque; Deo principe universitatis existens ante omnia tempora, aut
informata et tradita
in
tempore.
Deze lex is of aeterna of informata et tradita in tempore. Deze lex aeterna nu is niet een wet boven God, maar iets existens in Deo ante omnia temj)ora. Thesis III. Quae in tempore, aut lex naturalis est, aut naturae adveniens. De lex in tempore heeft tweeërlei karakter, aut lex naturalis est, aut yiaturae adveniens. Thesis IV.
Lex
naturalis est, ([uae innata creaturis ratione praeditis, infovmat
eas notionibus naturae communibus, id est, principiis et conclusionibus aliqua participatione adumbrantibus aeternam legem.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 673](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's