Locus de Consummatione Saeculi - pagina 669
College-dictaat van een der studenten
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Op
religieus
gebied
geschiedde
dit
evenzoo.
Rome
en Griekenland liadden
oorspronkelijk een eigen pseudolatrie, eene eigen valsclien godsdienst,
maar
in
dagen der Romeinsclie keizers, reeds onder Caesar en Augustus, begint de Egyptische dienst van Isis en Osiris, een mystieke dienst uit de landen van Babyion en Perzië door te dringen tot zelfs naar Rome. (Cfr. de Locus de Sacraynento, waar bij de mysteriën ook de dienst van Osiris in Rome behandeld wordt). De Oostersche weelde in kleeding, de Oostersche wijze van leven en maaltijden zijn zoo ook in Rome doorgedrongen. In Rome sprak men niet meer de Latijnsche taal, maar de noivri werd gesproken, welke taal in 't Oosten, in de Levant de algemecne taal geworden is. Zoo zag men in die dagen alles uit het Oosten en wendde men algemeen den blik naar het Oosten, omdat alles van dien kant verwacht werd. Doch het was onder de leiding Gods, dat deze gedachte de gemoederen veroverde, dat het Oosten de bron was, waaruit alle schatten zouden voortkomen. Ze heeft er toe medegewerkt om aan de Christelijke 7'eligie, die uit het Oosten 7iaar het Westen binnendrong,
de
ingang
te
verleenen.
Het
is
alzoo de Oostersche
warmte geweest,
die de kilheid
van het Westen heeft gekoesterd. Waar nu deze neiging in den geest ontstaat, werkt ze aanstekelijk, doordat men de nationale denkbeelden prijsgeeft en een behagen gaat scheppen in het vreemde. Zoo is in ons land in sommige klassen alles aangebracht, wat maar van Engelsche herkomst is en wordt alles toegejuicht, alleen, omdat het uit Engeland komt. In het laatste der vorige eeuw was dit het geval met het Fransche, en tegenwoordig wordt evenzoo op wetenschappelijk gebied het Duitsch met een zekere voorliefde en voorkeur ontvangen. Eveneens werd toen ook alles uit het Oosten ontvangen. Men ging in het Oosten, het ideaal zien en remodelleerde deze gedachte volkomen op rechtskundig en staatkundig gebied.
Aldus ontstond er op rechtskundig en staatkundig gebied een geheele ommekeer van gedachte. In Griekenland en Rome was altijd met de formule „senatus p)opidusque
Romanus zoo
het volk gekend, was er steeds op het volk teruggegaan, en was er onder de strengste rechtsvormen een poging gedaan om de persoonlijke
en burgerlijke vrijheden te verdedigen en te beschermen en een actief staatste voorschijn te doen treden. Nu echter van lieverlee de Oostersche gedachte ingang vond, hield men wel de oude rechtsvormen bij, want het
ieven
was
niet
in
de allereerste plaats het volk, dat Oostersche denkbeelden ging
koesteren. Doordat
op
Oostersche
nu
later ook èn in de
omgeving des keizers èn
wijze begon gedacht te worden,
is
in het volk
het aan de keizers gelukt
een zoodanige despotie te vestigen, doordat de keizer zelf met de absoluut monarchische denkbeelden van het Oosten i)esmet was. Zoo was dus alles er 22
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's