GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 199

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 199

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

197

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

nieuwe zonde. Als dan ook Immaniiël komt, dan moet Hij als het Lam Gods gedood; maar het geschiedt door zondaren, die wel Gods gericht aan Jezus voltrekken, doch daarom niet vrij uitgaan; integendeel zij 'openbaren daarin hunne eigene zonde op het hoogst, daarin ligt de grootste, de schrikkelvjkste uiting der zonde.

Het vonnis wordt geveld en voltrokken door Joden en Heidenen (Kajafas — zij ieder hun eigen bepaald aandeel daarin hebben. Heeft nu de profetie ons dit reeds vooruit geteekend ? Ja. Zoodra de profetie

Pilatus) terwijl

het snijpunt voorbij

smaad

ning in

is,

wordt ons de Immanuël geschilderd

als

eene verschij-

en vernedering, onder verwerping, eindigende in den bittersten

dood.

De als

toekent ons dus die „pèlè"

profetie

niet als

reeds triiimfeerende,

maar

ten slotte ten onder gebracht en vernietigd, terwijl dan eerst uit die ver-

het nieuwe leven opkomt. Dat is het hoogtepunt van het drama: doen aankomen op één persoon en dien toch geheel te doen verniedat tigen om dan uit die vernietiging juist den triumf te doen voortkomen is in het drama het hoogste aandurven. En zoo moet het, opdat. God de Almachitge alles doen zou zonder iets uit of van den mencsh. Micha 5:1. Reeds hier bij de aankondiging van de geboorte vinden we de kleinheid, den nederigen staat van den Messias aangeduid. Evenals Sloternietiging alles

te

dijk

in

het

niet

wegzinkt

bij

Amsterdam, zoo stond Bethlehem tegenover

Jeruzalem op Bethlehem neer. 't Was de groote hooge stad tegen het kleine, lage stedeken. En nu wordt de geboorte van dien koning gebracht naar dat nietige stedeken; en dit wordt dan weer vastgeknoopt aan de verkiezinge Gods, omdat daar het stamhuis van David was. Zeer bepaaldelijk wordt juist op die kleinheid van Bethlehem met nadruk gewezen. 1. Jes. 8 Het terrein, het arbeidsveld voor den Messias 22, 23 en 9 aangewezen, de scena, in qua prodiret; daartoe wordt Galilea bestemd en ook dit geteekend in kleinheid en nederigheid. Jes. 11 1. Dat kleine ook toegepast op zvjn eigen staat. Jes. 33 15 wordt Hij „een spruit" genoemd, dus weer iets kleins. Jes. 53. De bekende teekening van den ,,ebed Jahveh" in de onoogelijkheid ook van zijn persoon; „geen gestalte, dat wij hem zouden Jeruzalem.

Men zag van

:

uit

:

:

:

:

begeerd hebben." Zach.

9

veulen, een

:

9.

De Messias komt aanrijden

aanrennen op een

Doch

„aryn, rijdende op een ezel op een

jong der ezelinnen" en dat, terwijl de

niet

fier,

alleen

Romeinsche stadhouder komt

prachtig ros.

deze zijne conditie als van een verachte teekent ons de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 199

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's