Locus de Consummatione Saeculi - pagina 762
College-dictaat van een der studenten
430 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
van Petrus met Ananias niets met Niettegenstaande dit
maken
heeft en hier dus buiten valt.
uitspraken een beroep gedaan en nooit op eenig andere uitspraak.
dergelijke
Bucer,
Cali-'vjn,
ketterij te
altoos door de Gereformeerde Theologen op deze en
is
d Marck enz. schreven sleeds elkander na Turretijn, die in Zwitserland in een
Luther,
BulVüigcr,
en verklaarden zich voor dit gevoelen. Zelfs vrije republiek verkeerde, schrijft:
,/in
tales j^esfes et
monstra honilnum magis-
tratus animadvertere ijotest."
Het
niet
is
een
los
oj^komend gevoelen,
door Calvijn ten opzichte van Servet door de
G ere lor meer de
maar
eene unanieme opinie, dat ze
geëxecuteerd,
feitelijk is
kerk nooit op een dergelijke executie
maar is
dat
daarna
aangedro)tgen en
geen Gereformeerde Overheid eenige soortgelvjke execiUie heeft voltrokken. Hieruit volgt, dat met uitzondering van het eenige geding van Servet deze breed gebleven is. Ze zou geen doode letter gebleven van Servet, unaniem op de Christelijke consciëntie al spoedig zulk een weerzinwekkenden indruk gemaakt had, dat we juist aan dat geding van Servet te danken hebben, dat geen verdere executie heeft opgezette zijn,
leer
een
doode
letter
als niet het rechtsgeding
plaats gegrepen.
Nog verder is de zaak gedreven betreffende afgoderij en valschen godsdienst. Den cultum falsum hebben we reeds besproken. Bij afgoderij werd met name gedoeld op de afgoderij van Rome in mis en beeldendienst. Maar daar nu juist de Gereformeerde Overheden van Engeland, Schotland en Nederland met koloniën in aanraking kwamen, waar overal nog afgoderij bestond, rees de vraag of de Overheid daar de afgoderij zou moeten uitroeien.
En
Overheden ooit
één'
het antwoord luidt, dat noch de Engelsche noch de Nederlandsche
in
de koloniën
aan haar gezag,
maatregel genomen
hebben,
om
zij
de
't
ook indirect onderworpen,
afgoderij als zoodanig uit te
roeien, maar ze bepaalden zich tot het uitzenden van predikers om aldus de menschen te leeren en ze in de kerk te brengen. Door het koloniaal bezit kreeg juist deze quaestie een acuut karakter. De grofste afgoderij ^verd als zoodanig nooit geattaqueerd,
We
zien
dus,
maar dat
steeds geduld. icat de afgoderij betreft de leer der
ook
En wat
Vaderen steeds
Boomschen aangaat, in Engeland en ons land is alleen dit eenige te noemen, dat de bediening van de mis en de oprichting van beelden niet in H openbaar mocht geschieden. In de kerk daarentegen is ze steeds doorgezet zonder eenigen maatregel van de Overheid om deze afgoderij te weren of uit te roeien. Artikel 36 onzer Confessie neemt metterdaad het standpu)tt der toenmalige Gereformeerden in, wel niet zoo uitvoerig, want dit mag niet in een litera
mortua
is
gebleven.
belijdenis geschieden,
maar
de
toch in de beginselen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's