GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 672

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 672

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

340 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). 2. 3.

werden werden

positie, die

Daardoor

liij

is

er doo7-

hem

zelf rechtsverhoudingen in het leven geroepen.

verhoudingen

er

aan de

de Christelijke religie overgenomen, door de

int

Christelijlce

kerk

gaf.

toen ontstaan een zoogenaanide Gillisten keizersregeering, en

is

BijzaMium de meest absolute verhouding van kerk en staat gefundeerd. De Heidensclie religie werd op zijde gedrongen en tle Christelijke daarvoor in de plaats gesteld en evenzeer absoluut met de macht van den keizer verbonden, en veel strenger dan vroeger met de Flamines het geval was geweest. Dit rijk van Constantijn nu heeft niet kort, maar tot diep in de Middeleeuwen bestaan, ruim duizend jaren. Zoo eerst begrijpen we, hoe zulk een Christelijke staatkunde en staatsinrichting, die uit een geheel nieuwen oorsprong opkwam, invloed moest krijgen op het politieke inzicht in EurojM en wel, omdat de juristen feitelijk alleen uit den Byzant'ijnschen staat voortkwamen, terwijl in andere landen van het Westen van juristen geen sprake was. Alles, wat zich met rechtsstudie ophield, verkeerde te Rome, en het was vooral Byzantium, waarheen na Constantijn, ieder, die zich met rechtsstudie bezighield de toevlucht nam. Toen nu later in het Westen, in Gallië, Spanje, Duitschland, Engeland regeeringen van Christen-koningen opkwamen, welke laatste voor hun staten rechtsverhoudingen wilden formeeren, gebruikten ze daarvoor juristen, die onder den Byzantijnschen invloed stonden. Hieraan is het te wijten in

'

en

toe

te

schrijven,

dat de werkelijk niet zeer gelukkige verhoudingen van Con-

stantijn door traditie in alle Christelijke staten zijn overgegaan.

schade teweeggebracht.

Nu

toch ging

men

Daardoor

is

grcote

den ahsoluut-monarchischen regeerings-

het Oosten verwarren met het begrip van Christelijke staatkunde. Men zag het standpunt van Christelijke staatkunde in hetgeen iets geheel anders was n.l. in de belichaming der absolute monarchie van het Oosten.

vorm van

De

eerste

reactie

hiertegen

kwam

van den kant der Renaissance, die het

Romeinsche en Grieksche leven weer te voorschijn bracht en daardoor ook de staatsrechtelijke denkbeelden van Griekenland en Rome meer in eere deed komen. Deze reactie werkte weer op de Reformatie in en met name op de Calvinistische Reformatie. Tengevolge daarvan is metterdaad van de Calvinistische Reformatie eene bewuste oppositie uitgegaan tegen dit monarchisch-absolutistische,

was

dat

dit niet

zich

overal

Staatkunde voordeed. In Duitschland zich zelf aan het hoofd van de vrije denkbeelden belemmerden dat een vrije staat was, en onder de

als Christelijke

omdat daar de vorsten en aldus elk opkomen van

het geval,

Reformatie stelden, verhinderden. In Genève echter, Hugenooten in Frankrijk en ook in Nederland heeft het verzet en de reactie tegen het Oostersch absoluut monarchisch begrip getriomfeerd. De schoonste vrucht daarvan zien we in de Vereenigde Staten van Noord-Amerika, waar de en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 672

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's