Calvinisme en revisie. - pagina 25
23
uw
dualisme moet aannemen, of wel, dat ge met het Calvinisme uit de Praedesti natie
Doch neen,
was
er
gingt.
feil
Immers het Calvinisme
geen dualisme.
om daaraan een
niet de Praedestinatie op den voorgrond,
een Antinomiaansch
voor
of
om
wat het
laten vallen èn op
Woord
uit zijn
stelde
vrijbrief
leven te ontleenen
lijdelijk
het stelde zich voor zijnen God,
verklaring van
;
maar
het hcht te
èn op het pad dat het te
te belijden
bewandelen had. Omdat het God God wilde doen
blijven,
daarom
beleed het een oorsprong van alle genade, die eeniglijk in Gods
barmhartigheid school
ondoorgrondelijke
aan den wille
zijn er
en schreef het tegelijk
's
lijdelijke
kringen gevormd, en wel
onder Calvinistische volkeren ook Antinomiaansche secten
maar wel verre van deze
opgestaan,
Antinomianisme het
waardoor
landen ook
Calvinistische
in
;
monschen wil in alle ding Gods wierd onderworpen. Want wel hebben zich
een regel des levens voor,
lijdelijkheid te loven of dit
te vergoelijken, heeft de doortastende ernst
van
echte Calvinisme, al deze eeuwen door, zich beide deze zie-
van den arm geshngerd.
kelijke uitwassen als giftige adders
Om
te resumeeren.
In het geheel vindt
de
Welnu, het Calvinisme
op
Pv,eligie
Christus' kerk niet anders dan die
is in
u
geestesrichting, die, zooals ge
zoo ook wil doen staan in
aarde haar hoogste uiting.
uw
in het gebed voor belijdenis en in
uw God
uw
riaan of Baptist, Methodist of Griek, aller gebed
is
stelt,
u
leven. Luthe-
goed Calvinis-
Geen kind van God, van wat Kerkformatie ook, of in zijn gebed geeft hij Gode alleen de eere, dankt zijn Vader in de
tisch.
hemelen voor
alle
genade, die in
de eeuwige hefde van
zijn
hem
werkt, en belijdt het, hoe alleen
hem
God,
tegen zijn eigen wil, uit
de duisternis naar het licht heeft getrokken. Op de knieën voor zijn
God
belijdt
Heihgen Geest verzinkend,
in
hem gewrocht
ook geen
dan
bidt,
zijn zondej die
is,
alle
en dat
goed werk door den hij,
in schuld
en zonde
oogenblik bestaan kan zonder de verzoe-
nende ontferming van Hem, Kortom, wie
dat
toegebrachte,
elk
leidt
die
rijk
niets uit
hem voor God
in
barmhartigheden
is.
eigen wil of eigen kracht af
veroordeelt,
en weet van niets,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's
![Calvinisme en revisie. - pagina 25](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/calvinisme-en-revisie/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's