Locus de Consummatione Saeculi - pagina 378
College-dictaat van een der studenten
46 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Van meet
hem
af aan
wordt
bij
Abram's zegen de indruk gegeven, dat de zegen,
komen zal, maar niet voor dat God blijft ook doelen op de volkeren uit den stam van Cham en Japheih, die nu hun eigen ontwikkeling vei^der voortzetten. De roeping van Abraham is dus het laten uiteengaan van de Gi-ratia Specialis en de G-ratia Communis. Ze krijgen nu elk een die
geschonlcen
is,
geslacht alleen bestemd
wel. uit zijn geslacht
is.
eigen terrein.
Na 't
de behandeling van dit punt nog twee andere mijlpalen, die te
zamen
verloop teekenen van de geschiedenis der menschheid. De roeping van Abra-
ham
is
de eerste, dan gaat het uiteen. Het kruis van Golgotha
is
de tweede,
waar de twee stroomen ineenvloeien de parousie des Heeren is de derde, waar na de ineenvloeiing der twee elementen het onheilige en onbekeerlijke wordt uitgeworpen, en in het koninkrijk van Christus al de vrucht van het lijden en worstelen van de uitverkorenen van Jezus overgaat. ;
In de periode daartusschen laat de Schrift de andere volken
Cham komen
en Japheth niet
aan
zichzelf over,
maar
doet het bestel
uit den stam van Gods daarover uit-
en toont, hoe die volken een roeping en voor die roeping talenten ontvingen,
opdat de vrucht er van zou ingedragen worden in het Koninkrijk Gods. Hierop moet bijzonder de nadruk gelegd, omdat we dit hier als stelling hebben te verdedigen. De meest marquante aanduiding daarvan bieden ons
Mozes en Salomo. In Egypte
was
er,
vergeleken met de overige volken der wereld, een men-
schelijke beschaving en wetenschappelijke ontwikkeling gerijpt, die verre alle
andere overtrof. Toen nu God de Heere Mozes verwekte om. eindelijk over te
gaan tot het stichten van een vrij zelfstandig volksbestaan van Israèl, is Mozes onder Gods bestel aan de uitnemende inrichtingen van onderwijs, die alleen in Egypte bestonden, opgeleid. Die scholen voor hoogere vormingstonden natuurlijk alleen open voor den Egyptischen adel. Vervolgens zien we het bestel Gods alzoo uitkomen, dat Mozes, een Joodsch kind, door een prinses van den bloede wordt aangenomen, als prins van den bloede wordt opgevoed en nu ontvangt al het licht, wat de toenmalige rijpe ontwikkeling van de Egyptische wetenschap oplevert. God de Heere treedt hier dus niet spiritualistisch en dualistisch handelend op met Mozes, alsof dit alles niet noodig was, maar God laat terdege eerst, buiten Israël om, zulk een hooge ontwikkeling rijpen, dat ze nu nog den mensch verbaast. (Het Egyptisch Museum in Londen b.v. geeft een blijk van de fijne en nobele ontwikkeling uit dien overouden tyd.) Egypte beantwoordde aan de roeping van Godswege. Op een gegeven moment nu grijpt God die ontwikkeling aan en maakt gebruik om de vrucht er van in zijn volk Israël in te dragen. Wanneer we bij den uittocht
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 378](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's