GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 364

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 364

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

32 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

genade van is

God

uit,

waar het geen voorbereiding voor de

zaligheid

is.

Het

de macht der consciëntie, die hier plaats grijpt.

2^

is, laat God haar verloop niet toe, maar treedt en beteugelend tusschenbeide op tweeërlei wijze

Als de zonde geschied

hemmend

Hij als rechter

wreken

:

van Abel. als degene, die de vendetta tegenhoudt, welke vanzelf uit 's menschen b, hart zou zijn voortgekomen en de aarde tot een moordhol zou gemaakt hebben. Neen, het rechtsbestel zou van God zelf uitgaan. De geschiedenis van Kaïn leert dus voor de Gratia Communis tweeërlei: 1", de beteugelende macht, die van God uitgaat ook met betrekking tot de a,

als degene, die

zal het bloed

Heidenwereld. 2", da,t

wraak,

God

zelf de elementen

van recht in de wereld indraagt en imrlicidiere

die zich als recht wil voordoen, tegenhoudt.

Vs. 20, er worden zonen geboren en tevens komt de eerste ontwikkeling van nijverheid en kunsten. We zien daar Jabal, Jubal en Tubal-Kaïn optreden, als de mannen, die de materialen tot het opslaan van tenten uitvinden, het gebruik van muziekinstrumenten invoeren en het ijzer bewerken tot wapen en middel van verweer; altemaal middelen om de groote takken van het menschelijk leven te doen uitspruiten. Gelijktijdig en daarnaast begint in VS. 26 het eerste optreden van den publieken eeredienst, van het leven der kerk, d. w. z. dat er nu voor 't eerst gemeenschappelijk door menschen, daartoe bijeengekomen, de naam des Heeren werd aangeroepen. Caput V heeft voor de Gratia Communis deze gewichtige beteekenis, dat het leert, hoe God de Heere aan die eerste geslachten in plaats van den dood, antithetisch met den dood, gegeven heeft een ivonderbaar lang leven. Niets spreekt ineer dan dit voor de Gratia Communis. Dit langere leven was noodig om het menschelijk organisme tot ontwikkeling te doen komen en in zijn historisch verloop in stand te houden. Wat tegenwoordig door schrift, boekdrukkunst, middelen van verkeer enz. bereikt wordt, daarin kon toen alleen een lang leven voorzien. Opdat het eene geslacht op de schouders van het andere zou kunnen staan, moesten door een langen levensduur de winsten van het eene geslacht voor het andere worden bewaard. Alsnu volgt de gewichtige en belangrijke gebeurtenis van den zondvloed, die vooral met het oog op de Gratia Communis een hooge beteekenis heeft en eene verdere strekking, dan men er dikwijls wel aan hecht. Gewoonlijk wordt hij in de predikaties enz. opgevat als eene straf van goddelooze menschen. Stelt men de zaak zoo voor, dan komt het verhaal der Schrift niet tot zijn

recht en hecht

men

er niet de beteekenis aan, die volgens andere uitspraken

van de Heilige Schrift er aan gehecht moot worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 364

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's