Locus de Consummatione Saeculi - pagina 152
College-dictaat van een der studenten
150
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
van den wijngaard sprak Jezus zelf dit uit, als Hij zeide, dat de wijngaard anderen landlieden zou worden gegeven d, z. de heidenen. Is hiermee nu eenerzijds alle voorkeur aan de Joden ontnomen en volgt er eer uit, dat zij tot dieper verootmoediging moeten komen; aan den anderen kant staan ze met alle volkeren gelijk in de mogelijkheid om tot hekeering te komen. Zoo heeft Augustinus eene lijn van momenten in de belijdenis der christelijke kerk ingeschreven, die voor de christelijke kerk partij trekt, maar toch ook voor Israël evengoed den weg der bekeering ontsluit. Deze denkbeelden bleven in de christelijke kerk heerschen. Luther, Zwingli, Galvyjn, allen beleden dezelfde beginselen in de overtuiging, dat zij steunden
gelijkenis
op de Heilige Schrift; terwijl alle eeuwen dooi' de yneer eschatologische secten de chiliastische idee, nu eens meer verzwakt, dan weer sterker, elk op hare wijze, 5.
deden opkomen. dingen hebben medegewerkt
Drie
indringen
om weer
chiliastische ideeën te
doen
:
a.
de bekeering van knappe Joden
b.
het Réveil
c.
Hoffmann, Gunning
Hoe ging
;
;
e.
a.
het Réveil hierin
mee ?
Het Réveil, zóoals dit bij Da Costa ook duidelijk blijkt, staat in deze gedachte: van de kerk komt niets meer terecht; maar de Heere is toch bezig door de werkingen van zijnen Heiligen Geest in alle deelen der wereld zijn volk te vergaderen. Dat zal ongeloofelijk snel zoo voortgaan en dan komt de Heere en het einde der dingen is daar. — Het Réveil reageerde dan ook eigenlijk tegen de kerk; het heeft niet in de kerk geloofd, omdat alle kerken in de handen der Rationalisten waren. Ook geloofde het Reveil niet in de bekeering van overheid en volk, omdat de Fransche Revolutie alles overstroomd had, alles had ingepakt. En waar men er zoo aan toe is; waar men niet meer gelooft aan den der religie op kerk, en staat, en maatschappij, daar moet eschatologisch en van eschatologisch vanzelf chiliastisch worden.
invloed
Zoo verging het dan ook het Réveil. De theosophische richting van Hoffmann, Auberlin
c.
s.,
men wel
die pantheïstisch
het onderscheid opheft tusschen stof en geest
met haar
Ende der Wege Gottes", moest wel, daar
de grenslijn tusschen het vlee-
zij
„Leiblichkeit ist das
met het hemelsche Jeruzalem dooreenmengen moest wel het Davidisch koningschap op aarde met het koninkrijk der hemelen verwarren; en daardoor moest zij zich wel gedrongen gevoelen met de realistisch-concrete voorstellingen van het Chiliasme mee te gaan. schelijke
en
geestelijke
Israël ;
uitwischte,
het nationale
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 152](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's