GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 68

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 68

College-dictaat van een der studenten

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

66 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek.)

den dood van Lazarus en vs. 23a dien van den rijken man. Tusschen dien dood en het zijn in den Hades wordt geen enkel oogenblik tusschenruimte gelaten. De bij het sterven toegedrukte oogen openen zich aldaar. Hoe is nu die Hades door Jezus genomen ? Vs. 25 geeft het antwoord op deze vraag. Abraham antwoordt op de vraag van den rijken man om een weinig water en daaruit blijkt, dat het leven aan deze zijde van het graf iv x^ Jco^ aov wordt genomen als beslissende voor dat daarna: want daai had de een ra uya9cc en de andere za ««hk, en vandaar, dat hier vvv ds de eene TtccQaKalsirai en de andere smarten lijdt. En dan voegt vs. 26 er de alles afdoende verklaring bij ênï TcccGt TovToig, in geheel dezen samenhang der dingen, staat het zoo, dat niet alleen onmiddellijk na den dood een tegenstrijdige toestand ontwaard wordt, maar ook die twee tegengestelde toestanden worden voorgesteld als gescheiden door een x<^a;ia; iitya, terwijl de overgang van den eenen in den :

anderen toestand absoluut is afgesneden. Dit is geheel in strijd met elk zuiveringsproces na den dood. Dit klemt nog te sterker, omdat de rijke man wordt voorgesteld als berouw hebbend; niet een zaligmakend berouw, maar een Ezau's berouw. En dit is vermengd met meewarigheid over de zijnen, die nog op aarde zijn. Hij vraagt om het uitzenden van een bode naar zijne nog levende broeders. De Vermittlungstheologen zouden hierop antwoorden: dat doet er niet toe, het komt toch wel terecht! Abrahnm daarentegen verwijst hen naar het eenige middel: de openbaring; naar Mozes en de profeten, die bij de aardsche bedeeling behooren. De Openbaring Gods, de Heilige Schrift, is het eenige middel, waardoor men uit den toestand der rampzaligheid

kan komen. nog meer. Uit vs. 30

tot dien der zaligheid

Maar

er

is

blijkt,

dat de rijke

man

voelt, uit het

bewustzijn spreekt, dat het zoo is, als Abraham zeide; dat na den dood geen bekeering meer plaats kon hebben, dat ze alleen vóór het sterven mogelijk

is.

Vergelijk

nu Abrahams antwoord op

vs.

30 in vs. 31 met de voorstelling

der Vermittlungstheologen. Deze woorden zouden onwaarheid bevatten, indien de voorstelling der Ethischen juist ware, dat de vroeg gestorvenen aan de later gestorvenen het Evangelie zullen prediken.

Luk. 23

:

43.

De man,

tot

wien de Christus aan het kruis deze woorden

richt,

stond zeer laag in ethische ontwikkeling; hij was volgens zijn eigen getuigenis een moordenaar, voor wien niet de minste verontschuldiging was. Deze man

zou dus volgens de Vermittlungstheologen in dezen lagen ethischen toestand aan de andere zijde van het graf zijn ontwaakt, om langs een nieuw proces tot een hooger standpunt op te klimmen. Jezus evenwel voorzegt hem, dat nog dienzelfden dag, gtkisqov, op den eigen dag van zijn sterven dus, zal hij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 68

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's