Locus de Consummatione Saeculi - pagina 475
College-dictaat van een der studenten
143
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
den
en die heeft
noodig
hij
zelf
der historie. Zonder te weten hoe
ook niet gemaakt. Daarbij komt nog de les men er mee handelen moet, zou men met
enkel leem in de handen verlegen zitten.
Schvjnham'
is
dus een pottenbakker iemand,
ken kan en toch
bezit
hij
niet
die over zijn object absoluut bescliik-
de minste onafhankelijkheid,
Hem,
hem leem
maar
blijft hij
in
vuur met de qualiteit om het leem te harden, handen om ze te gebruiken, gedachten om te denken en de ervaring, waardoor de mensch tot kennis van het bedrijf gekomen is. Om deze redenen kan de mensch van geen enkel product zeggen: „daarover hel) ik souvereine macht." Over een gebroken pot is God Souverein; de pottenbakker is slechts instrument in G-ods hand. Daarom mag men het beeld van den pottenbakker nooit zoo opvatten, als men gewoonlijk doet, en zeggen, dat, gelijk een mensch volkomen macht heeft over hetgeen hij maakt, zoo ook God Souverein is. Door dit aldus figurate op God over te brengen, wordt de mensch archetypisch en God ectypisch, en wordt de orde omgekeerd, daar dan een opklimming van het bestaande tot God plaats heeft in plaats opzichten afhankelijk van
alle
daarvan, dat uit God alles
is
die
afgedaald.
AUe menschelijke onacht over eenig loroduct 1".
slechts gedeeltelijk;
2.
nooit
creatuur
gaf,
anders dan nabootsing
is:
van de scheppingsmacht, die God over hot
heeft.
Die macht bestaat
„archetypisch"
in
God en
alleen
„ectypisch"
in
den
mensch. Uit
I.
dit
karakter van de souvereiniteit in God vloeit een geval voort, dat
van het gezag van het
karakter
uiterste gewicht
Daaruit volgt
voor
het
nml.,
gelijk de § zegt, dat souvereine vrijmacht niet alleen bestaat in vrijmacht
van regiment, maar scheppen
ander
men
of niet
lot
voor
te
ook, dat ze in zich sluit de beschikking
-is.
om
het creatuur te
scheppen, zóó of anders te scheppen, het zulk een of een
te bestellen, het te gebruiken of niet te gebruiken, het te bestemdit of
voor een ander doel en eindelijk het
in
stand te houden of
te vernietigen.
Alle valsche redeneeringen, die in het menschelijk bewustzijn opkomen, als b. V. sprake is van verkiezing tegenover verwerping, bij het beschouwen van het onderscheiden levenslot van verschillende personen, volkeren en tijden,
er
gaan
uit
van het
komen waar;
als
ectypisch
men
dit
Gods
opvat
ectypischo
is
al
vol-
deze
juist. Waarom? Omdat, wanneer men de Souvereiniden zin van menschelijke zeggenschap over de dingen, gezag altoos onderworpen is aan een beginsel van recht en
redeneeringen volkomen teit
begrip van de Souvereiniteit Gods. Het
de souvereiniteit Gods ectypisch opvat, zijn
in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 475](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's