GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 585

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 585

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

253 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

dan anarchie lieerschen. Men moet wel verstaan; dat dit ernst gezegd wordt. Wat toch beweren de anarchisten ? Zeggen ze, dat de toestanden nog verder in de war moeten gebracht ? Immers neen. Ze zeggen slechts tot degenen, die tegenover hen staan, ziet, gij hebt overheden, ordinanties en macliten gesteld en ge wilt daardoor den toestand goed houden, doch schaft ze af en de menschelijke natuur zal vanzelf loopen. De Anarchist beschouwt de maatschappij als de man op krukken, die niet vooruitkomt. Ze zeggen daarom: Neem hem de krukken af, laat hem dan loopen en hij zal veel verder komen. Wanneer men nu de anarchie nagaat, dan spreken daaruit wel booze passies en hartstochten, op gevaar en brutaliteit uitloopend, maar bij de behandeling van het systeem van den tegenstander Heerlvjkheld niets niet spottend,

maar met

moet men steeds looze

venvarring,

waardoor de

Op

boel

vatten,

wat

hij

bedoelt.

maar hy zegt, dat in de war geloopen

De anarchist imlgeen chaos en

einde-

het juist de tegenivoordige instellingen zijn, is.

In dien zin

is

de anarchie bedoeld.

was geen av&Qconivy] geen menschelijke instelling van Overheid, van gezag en eveneens zal in het Rijk der Heerlijkheid anarchie bestaan en geen av&QanLvï] v-xiaig, omdat daar alles vanzelf goed loopen zal, want God zal zijn „alles in allen" en alles zal zich daar in volle harmonie openbaren. Dit laatste nu voegt de anarchist er niet bij. Volgens den Anarchist zit het in de menschelijke natuur dezelfde wijze liep

in

't

Paradijs

alles goed, daar

Ktiaig,

om

te loopen. Hij beschouwt het aan het lichaam der menschheid aangelegen, waardoor evenwel de bloedsomloop verkeerd is gegaan, zoodat het zoo spoedig mogelijk weer moet worden weggenomen. Neemt men nu het Anabaptistische standpunt, dat de Christen de Overheid beschouwen moet als het symbolisch-typische instituut, dat met de komst van Christus verviel, dan gaat de Anabaptist er niet toe over om met geweld de bestaande Overheid

in

zich

zelf te

redresseeren en vanzelf goed

instituut der Overheid als een corset

maar kweekt hij door zijne prediking het besef, dat de Oveiiieid is, waarom de Confessie ze dan ook met recht „oproerigen" noemt. Zij dragen een oproerig karakter, zelf immers weigerden ze niet aan de Overheid te gehoorzamen, want daarvoor waren ze te vroom, maar ze prikkelden door hun prediking de ruwe massa tot verzet en tot de gedachte, dat de Overheid weg moest. Aldus wortelt metterdaad de anarchie in het uit

te

roeien,

een verkeerde instelling

Anabaptisme. B. Antinomianisme.

Het Anabaptisme leidt tot antinomianisme, d. w. z. dat de mensch zich eenvoudig aan den impuls van zijn natuur overgeeft en dat hij niet eene uitwendige wet volgt of zich daarnaar regelt. Wanneer men eene trap opklimt of afgaat

is

men

antinomia'an,

want wanneer men iemand een

vóiLog

wilde voor-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 585

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's