Locus de Consummatione Saeculi - pagina 585
College-dictaat van een der studenten
253 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
dan anarchie lieerschen. Men moet wel verstaan; dat dit ernst gezegd wordt. Wat toch beweren de anarchisten ? Zeggen ze, dat de toestanden nog verder in de war moeten gebracht ? Immers neen. Ze zeggen slechts tot degenen, die tegenover hen staan, ziet, gij hebt overheden, ordinanties en macliten gesteld en ge wilt daardoor den toestand goed houden, doch schaft ze af en de menschelijke natuur zal vanzelf loopen. De Anarchist beschouwt de maatschappij als de man op krukken, die niet vooruitkomt. Ze zeggen daarom: Neem hem de krukken af, laat hem dan loopen en hij zal veel verder komen. Wanneer men nu de anarchie nagaat, dan spreken daaruit wel booze passies en hartstochten, op gevaar en brutaliteit uitloopend, maar bij de behandeling van het systeem van den tegenstander Heerlvjkheld niets niet spottend,
maar met
moet men steeds looze
venvarring,
waardoor de
Op
boel
vatten,
wat
hij
bedoelt.
maar hy zegt, dat in de war geloopen
De anarchist imlgeen chaos en
einde-
het juist de tegenivoordige instellingen zijn, is.
In dien zin
is
de anarchie bedoeld.
was geen av&Qconivy] geen menschelijke instelling van Overheid, van gezag en eveneens zal in het Rijk der Heerlijkheid anarchie bestaan en geen av&QanLvï] v-xiaig, omdat daar alles vanzelf goed loopen zal, want God zal zijn „alles in allen" en alles zal zich daar in volle harmonie openbaren. Dit laatste nu voegt de anarchist er niet bij. Volgens den Anarchist zit het in de menschelijke natuur dezelfde wijze liep
in
't
Paradijs
alles goed, daar
Ktiaig,
om
te loopen. Hij beschouwt het aan het lichaam der menschheid aangelegen, waardoor evenwel de bloedsomloop verkeerd is gegaan, zoodat het zoo spoedig mogelijk weer moet worden weggenomen. Neemt men nu het Anabaptistische standpunt, dat de Christen de Overheid beschouwen moet als het symbolisch-typische instituut, dat met de komst van Christus verviel, dan gaat de Anabaptist er niet toe over om met geweld de bestaande Overheid
in
zich
zelf te
redresseeren en vanzelf goed
instituut der Overheid als een corset
maar kweekt hij door zijne prediking het besef, dat de Oveiiieid is, waarom de Confessie ze dan ook met recht „oproerigen" noemt. Zij dragen een oproerig karakter, zelf immers weigerden ze niet aan de Overheid te gehoorzamen, want daarvoor waren ze te vroom, maar ze prikkelden door hun prediking de ruwe massa tot verzet en tot de gedachte, dat de Overheid weg moest. Aldus wortelt metterdaad de anarchie in het uit
te
roeien,
een verkeerde instelling
Anabaptisme. B. Antinomianisme.
Het Anabaptisme leidt tot antinomianisme, d. w. z. dat de mensch zich eenvoudig aan den impuls van zijn natuur overgeeft en dat hij niet eene uitwendige wet volgt of zich daarnaar regelt. Wanneer men eene trap opklimt of afgaat
is
men
antinomia'an,
want wanneer men iemand een
vóiLog
wilde voor-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 585](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's