Locus de Consummatione Saeculi - pagina 307
College-dictaat van een der studenten
305 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). waböhii"
het „töhu
in
den
eind
het
die uitdrukkingen ivillen
;
%6a^os
tot-
dus zeggen^ dat hetgeen organiseerend
één heerlijk, harmonisch geheel zal maken,
daar disharmonisch
yhvva. juist zal ontbreken, dat het
aan de
zal zyjn.
wordt ook aangeduid door andere benamingen, die deze plaats in de t. iv. rdQraQos en aBvaaog, hoewel met eenigszins gewijzigde
Ditzelfde
Heilige Schrift draagt beteekenis.
résvva eerst
immers,
is
i^lek,
die
aan
daarentegen .geven
het
begrij)
van eene onheilige
die actief ox>treedt.
Daarom jilaats
de afleiding ran dit ivoord bleek, een
uit
later ontwijd en onrein loerd.
a^vaaog
en
TuQzccQog
macht,
zooa.ls
maar
goed was,
inorden
zijne
Die verblijfplaats van het jyaard
evenals
woorden dan ook meest gebruikt om de daemonen aan te duiden. Satan nu staat zelf met Satan in verband en
deze laatste
van Satan en
de
kracht
den
ra^i
verblijf-
contact
rerdiibbelt en de ruiter sterk
ruiter
;
is,
als hij zijn iJaard berijdt.
wordt toch
Intusschen
genaamd. Zoo Jac.
3
a§vG6og
:
in
diezelfde
ook
ci§vaaog
loel
naam van yèswa
met den
b. v.
6. Hier immers lezen lue yéswa, hunne daemonische werking. Dit is
terwijl bedoeld is de zagragog, de
eene hoogst
merkwaardige
plaats.
wordt gezegd, dat de rgoxog rf/g ysvèasag een aandrift, een aandrang ontvangt, dat het rad der geboorte onder daemonische invloeden staat: cployi^ofièvrj vno xrjg yeévvrjg. De Schrift leert gedurig, dat uit die yéawa voortdurend daemonen opko'Er
men om
hier
in Jac. 3
:
nische
op
6 wordt
krachten,
aarde kwaad te doen, rerwoestifig aan te richten. Doch hier iets anders gezegd en bedoeld. Er is hier sprake van daemo-
die
uit
de
hel
op
ons
werken.
De
zagtagog
is
het oUrizriQiov
en de eigen werkp)laats van Satan, tvaar hij de krachten smeedt, die ter vejxlerving uitgaan.
Apoc. 20
Judas 4.
:
:
6.
1
— 8. De
Hier .staat, dat de duivelen
zelf in
den
cï^vaaog geuiorpen
worden.
gevallen engelen ivorden in den zügzagog bewaard.
De toestand van
die yéswa.
Allereerst leert de Schrift, dat het
is
de Q-avazog Sevrsgog, de
mors absoluta
et
waaruit geene opstanding meer volgen kan. Zie Apöc. 2 : 11, 20 : 6, 14 en 15, 21 : 8 e^iz. Wanneer er sprake is van een descensus van Christus „een nederdaling ter helle", dan moet ivel degelijk aan dezen tweeden, dezen eeuwigen dood gedacht, dien Hij gesmaakt en voor ons uitgedronken heeft. Bij ons menschelijk leven behoort de gemeenschap met God, met de wereldorde, met het licht, met het goede, met het ynenschelijke 07yanisme, met de leden van lui licliaa^n van Christus, enz. Maar deze ^avazog is een gescheiden zijn van 20 finaiis,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 307](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's