GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 145

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 145

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

143

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). 10. Het feit nu van de xjrediking des Evangelies 14; Mare. 13 volken moet eerst bezien worden van zijne binnenzij n.l. wat is eene praedicatio Euangelii aan alle volken?

Matth.

aan

24-

:

:

alle

:

Men kan

begrip heel

eng

en ook heel breed nemen.

Er zijn er, die aan alle volken gexiredikt; want het is gebracht tot Adam, den stamvader van alle volkeren. Of volgens anderen: het is reeds gepredikt n.l. aan Noach en zijn huisgezin. Weer anderen: op gezegd

dit

hebben:

het Evangelie is reeds

den Hnksterdag is het aan allen verkondigd. Nog anderen: de ben het reeds aan allen gebracht.

Het betrekkelijk recht van Uit

het

dergelijke uitspraken

dat het Evangelie aan

mag

niet

ajiostelen

worden

heb-

l)etwist.

Adam

en aan Noach gepredikt is, blijkt reeds, dat niemand te verontschuldigen is. Eerst door eigen schuld is het Evangelie te loor gegaan. Geen enkel volk kan zeggen: wij hebben het niet kunnen weten. feit,

Doch nu gaat men te ver, zoo men daaruit wil afleiden, dat dus de prediking van het Evangelie, zooals ons dat in het Nieuwe Testament is geboden, niet behoeft te worden gebracht. Dan ware ook de prediking van het Evangelie aan Abraham en anderen, ook aan ons, die van Mozes, die van Christus zelf overbodig geweest. Dan verviel de geheele tegenstelling tusschen Israël en de heidenen. Augustinus wees er dan ook reeds op, dat de apostelen wel tot vele volken waren gekomen, maar bij lange na niet tot alle. Vandaar de zending, die

geheel

rust

op

dit

gebod des Heeren. Ieder christen moet werken aan

het groote werk, dat geschieden moet, eer het einde

De vraag

dan

komen

kan.

moet worden verstaan ? En dan zij alleerst opgeiiierkt, dat de Heere niet zegt, dat aan alle individuen moet gepredikt worden. Men beroept zich hiervoor wel op Marcus „predikt het Evangelie aan aMe creaturen", maar dat ka77 daarmede niet bedoeld zijn, omdat in de parallel-plaats bij Mattheus staat „aMe volken" en omdat creatuur bedoelt „schepsel, KTiaiia Gods" in tegenstelhng met dienaar, vrije, man, vrouw, of iets dergelijks. De menschheid is bovendien een levende stroom. Men zou er dan altijd bij moeten voegen: „als ze het begrepen hebben." Want men zou telkens weer nieuwe individuen vinden, aan wie het Evangelie nog niet gebracht was en aan wie het dus weer zou moeten verkonblijft

dus, hoe

die prediking

:

digd worden. Er zijn altijd jongen en ouden.

Het kan dus alleen beteekenen, dat het tot alle volken moet komen. Daarom wordt ons ook in de Apocalyps de schare, die voor den troon Gods het loflied zingt geteekend als bestaande uit alle volk en natie en tong enz. Is het dan nu voldoende, als men met de Engelschen zegt: welnu, laat er dan maar naar dk volk één zendeling gaan. meenende dat we daarmde klaar zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 145

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's