GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 504

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 504

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). potestas

hoofd

magistralis

is in

zijn

wel

eens

voorgesteld,

hetzelfde

met

is

met

zijn

gezin en een koning in zijn

vormen van gezag natuurlijk dit

is

eigenlijk

kennen geven. Dit

verschil zou te

God

Het

uiagistralis.

potestas

rijk,

alsof patria potcstas en

dit verschil,

wat dus

dat een vader

alleen een gradueel

evenwel niet het geval. Die twee

soorten,

oorsprong en karakter geheel onderscheiden. Ze hebben elkaar gemeen, dat het vormen zijn, waardoor de souvereine

zijn in

menschen door menschen en met behulp van menschen menschen, maar in aard en karakter verschillen zij Eerst door streng hierop te letten ontkomt men aan het gevaar van

Zijn gezag over

uitoefent volstrekt.

andere

over

een verkeerd standpunt.

Waarin bestaat het

verschil van oorsprong? Het verschil in oorsprong ligt hierin, dat de patria potestas in de schepping gegrond is en de potestas magistralis niet in de schepping, maar in Gr at ia

Communis. Alles, wat in de schepping gegrond is, is wezenlijk, onafscheidelijk van ons menschelijkĀ»bestaan en daarom duurzaam blijvend en eeuwig; daartegen alles,

wat

uit Gratia

een

tijdelijk

een

tijdlang

nomen In

't

Communis komt,

karakter,

door

is

kranke

een

om het kranke been, draagt een hulpmiddel, een medicijn, wat kan gebruikt worden, maar dat weer weggeis

een verband

voorbijgaand,

is

wordt, als de kranke weer een gezond

mensch

is

geworden.

kort: de patria potestas bestaat buiten de zonde krachtens de schepping; de

potestas magistralis alleen ter oorzake vim de zonde door de Gratia Communis.

Daarmee, en

zie hier het laatste verschil,

hangt vanzelf samen, dat de patria

potestas organisch en alle potestas magistrcdis mechanisch

Organisch sel in

de

is.

men eet, slikt door de keel en aldus het Mankeert men iets aan den mond, lijdt men aan

de werking als

is

maag

krijgt.

voedkeel-

een pijpje in de keel naar de maag wordt gebracht, dan is dit een mechanische werking. Welnu de patria potestas vloeit uit het leven van het menschelijk geslacht zelf voort, is inhaerent aan het wezen, den aard en de natuur van het menschelijk geslacht verbonden, in het organisch leven van het menschelijk geslacht opgenomen en komt daaruit voort. aandoeningen,

zoodat

het

voedsel

door

De potestas magistralis daarentegen

is

van buiten op het menschelijk gedaarom

slacht opgezet, vloeit niet uit het organisch volksleven voort en draagt

een mechanisch karakter. A. Hoe weten we nu, dat de patria potestas tot de schepping behoort en dat zij wezenlijk, duurzaam en organisch is? l**. Antw. Omdat het geboren ivorden van den mensch als kind geen gevolg

van de zonde

is.

Wanneer de mensch

buiten

zonde rechtstreeks als

Adam

door schepping

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 504

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's